• SEB/

Pressinbjudan till frukostmöte – SEB:s Konjunkturrapport Nordic Outlook

Räntesänkningar i sikte

Med blandade förutsättningar tar sig världsekonomin an det nya året. Tillväxten bromsar in och arbetsmarknaderna försvagas. Världshandeln fragmenteras, den geopolitiska oron stegras och USA går mot ett dramatiskt presidentval. Men vi ser också hur inflationen faller snabbt vilket öppnar för stigande reallöner, lägre räntekostnader och ljus i slutet av tunneln för hushållen. Tidpunkten och hastigheten för de kommande räntesänkningarna är osäkra men de är definitivt i sikte. I Sverige tyngdes 2023 av skuldsatta hushåll, kollapsat bostadsbyggande, stigande antal konkurser och fallande BNP. Mycket tyder dock på att en vändning kan komma under 2024.

Blir det marknaden eller centralbankerna som får rätt om när och hur snabbt räntor sänks? Historien säger att ”mjuklandningar” är ovanliga men blir 2024 året som visar att de ändå är möjliga? Halva världens befolkning går till val i år, vad betyder det för världsekonomin? Räntor, börser och inte minst den svenska kronan har åkt berg- och dalbana under hösten, hur utvecklas de finansiella marknaderna härifrån?

Dessa och många andra frågor belyses i SEB:s nästa Nordic Outlook som publiceras på www.sebgroup.com/nordicoutlook och presenteras tisdagen den 23 januari kl. 07.00. SEB:s chefsekonom Jens Magnusson och prognoschef Daniel Bergvall presenterar sedan rapporten under ett frukostmöte för kunder och media på SEB, Kungsträdgårdsgatan 8 i Stockholm. Frukosten börjar kl. 07.30, och presentationen sker kl. 07.45 - 08.45. En inspelad presentation av rapporten kommer också att finnas tillgänglig från kl. 07.45 på www.sebgroup.com/nordicoutlook.
Efter presentationen finns möjlighet för media att ställa frågor, antingen på plats eller via telefon. Vill du delta på frukostmötet, eller göra en intervju, vänligen anmäl intresse via press@seb.se.

Välkomna!

Jens Magnusson, chefsekonom, och Daniel Bergvall, prognoschef

För mer information, kontakta:
Niklas Magnusson, chef för Medierelationer & Extern kommunikation

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 17 500 medarbetare. Den 30 september 2023 uppgick koncernens balansomslutning till 4 134 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 194 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.