• SEB/

Pressinbjudan till frukostmöte – SEB:s Nordic Outlook; Splittrad bild när centralbanker ska bekänna färg.

Världen ser fram emot de första räntesänkningarna men bilden har de senaste månaderna förändrats och de tidigare så samordnade centralbankerna spretar nu rejält. I USA fortsätter ekonomin att gå starkt medan inflationen hänger sig kvar och Fed skjuter räntesänkningarna på framtiden. I Europa är tillväxten låg och inflationen faller tillbaka. ECB förefaller nu vara betydligt närmare en räntesänkning än vad Fed är och ännu närmare verkar Riksbanken vara. Vi tror att Riksbanken både behöver och vågar ta steget att gå före Fed och ECB in i räntesänkningscykeln men kronans svaghet är ett bekymmer. Sverige och världen måste också förhålla sig till ett kraftigt försämrat geopolitiskt läge där konflikten i Mellanöstern redan trappats upp och riskerar att eskalera ytterligare.

När och i vilken ordning sänker centralbankerna räntorna? Vågar Riksbanken gå först eller är kronriskerna för stora? Vilka blir effekterna av den förvärrade geopolitiska turbulensen, riskerar frakt- och energipriser att skapa en ny inflationsvåg? Hur kommer valen till Europaparlamentet och Vita Huset att påverka den ekonomiska utvecklingen och kan svensk ekonomi växla upp när lägre inflation och sänkta räntor får hushållens motvind att mattas och finanspolitiken går i expansiv riktning?

Dessa och många andra frågor belyses i SEB:s nästa Nordic Outlook som publiceras på sebgroup.com/nordicoutlook och presenteras tisdagen den 2 maj kl. 07.00. SEB:s chefsekonom Jens Magnusson och prognoschef Daniel Bergvall presenterar sedan rapporten under ett frukostmöte för kunder och media på SEB, Kungsträdgårdsgatan 8 i Stockholm. Frukosten börjar kl. 07.30, och presentationen sker kl. 07.45 - 08.45. En inspelad presentation av rapporten kommer också att finnas tillgänglig från kl. 07.45 på sebgroup.com/nordicoutlook.

Efter presentationen finns möjlighet för media att ställa frågor, antingen på plats eller via telefon. Vill du delta på frukostmötet, eller göra en intervju, vänligen anmäl intresse via press@seb.se.

Välkomna!

Jens Magnusson, chefsekonom, och Daniel Bergvall, prognoschef

För mer information, kontakta:
Niklas Magnusson, chef för Medierelationer & Extern kommunikation

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 17 500 medarbetare. Den 31 mars 2024 uppgick koncernens balansomslutning till 4 130 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 567 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.