SEB lanserar Enkla pensionen

SEB lanserar idag Enkla pensionen, en pensionsförsäkring med inbyggd garanti. Därmed förstärks ytterligare SEB:s sortiment av enkla och förmånliga produkter som förenklar vardagen för kunderna.

Enkla pensionen är främst riktad till kunder som vill ha ett enkelt pensionssparande med trygghet i form av en garanti. Pengarna placeras i en särskild fond. Fonden placerar både på den svenska och utländska marknaden. Den är mer aktielik vid en stigande marknad och mer obligationslik i en fallande marknad. Kapitalet kan således växa i takt med större börsuppgångar och man är samtidigt garanterad att få tillbaka minst 90 procent av sparandet efter avgifter men före skatt. En eventuell värdetillväxt säkras också, första gången efter 5 år, därefter var sjätte månad.
I september lanserade SEB Enkla sparkontot, som blivit mycket uppskattat av kunderna, och sedan tidigare finns Enkla lånet.

- När vi nu lanserar Enkla pensionen är det en självklar utveckling av SEB:s "Enkla sortiment". Den är enkel att teckna samtidigt som den är trygg och prisvärd, säger Jan Ridderwall, chef SEB Trygg Liv Sverige.

I Enkla pensionen ingår även ett återbetalningsskydd och även då gäller garantin. Kostnaden för Enkla pensionen består av en administrativ avgift på 100 kronor, 1,2 procent i fondförvaltningsavgift samt en garantiavgift på 0,4 procent på garanterat belopp. Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av långsiktiga kundrelationer, entreprenörskap och internationell utblick.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

__________________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Elisabet Linge Bergman, SEB Koncerninformation, 08-763 88 04, 070-604 40 96
Susanne Bolin-Gärtner, Affärsutveckling SEB Trygg Liv, 08-785 11 32, 070-336 11 32
Ann Bratt, Affärsutveckling SEB Trygg Liv, 08-785 11 03, 070-326 11 66