SEB på plats i Almedalen 2015

SEB arrangerar för femte året i rad ett seminarium med fokus på välfärdsfrågorna. Denna gång välkomnar vi till en förmiddag om den komplexa frågan kring välfärdens framtida finansiering. Varifrån ska pengarna komma när knappa resurser ska matchas mot framtidens allt högre krav och förväntningar på välfärden? Under seminariet diskuteras frågans politiska och ekonomiska dimensioner med fokus på framtida utmaningar och lösningar.

Kan det verkligen vara så svårt? Åldrande befolkningar är inget nytt och det saknas inte enskilda förslag på hur välfärden ska säkras. Men vilka förslag har förutsättningar att fungera? Och vilka politiska förutsättningar krävs för att ta tag i frågan. Under seminariet får vi genomgångar av både det ekonomiskt rimliga och det politiskt möjliga med inspel av Annika Sundén, Chefekonom SIDA, Fredrik Reinfeldt f.d. Statsminister, Jens Magnusson, privatekonom SEB, Joakim Palme, Professor Statsvetenskap Uppsala Universitet, Karin Pettersson, Politisk chefredaktör Aftonbladet och Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare. Klas Eklund, seniorekonom SEB modererar.

Dag: Onsdagen den 1 juli
Tid: 09:00 - 12.00
Plats: S:ta Karins kyrkoruin, Stora Torget.

Utöver det egna seminariet kommer SEB att vara representerat i en rad olika expertpaneler och evenemang:

Christopher Flensborg, chef för hållbara produkter inom SEB, deltar i seminariet "Drivkraft för förändring? Pionjärerna bakom gröna obligationer", arrangerat av Naturskyddsföreningen. Måndagen den 29 juni klockan 09.15 - 10.30, på restaurang Donners Brunn, Donners plats 3.

Klas Eklund, seniorekonom SEB, deltar bland annat i seminariet "Näringslivspolitik för ett hållbart och konkurrenskraftigt Sverige" måndagen den 29 juni i Länsstyrelsens trädgård mellan 09:00 - 09:45. Arrangörer är Hagainitiativet, Stockholms Handelshögskola och Stockholm Environment Institute.  Klas talar också på Veckans Affärers seminarium om cirkulär ekonomi på tisdagen den 30 juni i HejDigitals trädgård mellan 13:00 - 14:00.

Fredrik Josefsson, från SEB: s svenska marknadsavdelning och djupt engagerad i entreprenörsfrågor, deltar i ALMI: s seminarium " Nya lösningar för att finansiera företag" klockan 14:00 på tisdagen den 30 juni på Wisby Strand.

På Nasdaq: s event "Stänga börsen" kommer Anette P Andersson, fondförvaltare med inriktning på hållbarhet att delta. Seminariet heter "Hållbart värdeskapande" och hålls i DI: s tält på tisdagen den 1 juli klockan 17:00 - 17:45. Anette deltar också i SNS Sustainability Roundtable Discussions-middag om FN: s nya hållbara utvecklingsmål.

Marja Carlsson, rådgivare för SEB: s institutionella kunder deltar i Swedwatch och Naturskyddsföreningens seminarium "Klimatet och kapitalet - hur hållbara är kommunernas investeringar?", på Donners brunn tisdagen den 1 juli mellan 09:15 - 10.00.

Robert Bergqvist, chefekonom SEB, kommer bland annat att delta i Socialdemokraternas ekonomiska seminarium tisdagen den 1 juli, 13:30 - 15.00 på Wisby Strand, Donnersgatan 2.

Fredrik Hähnel, chef för SEB i Kina, pratar på Högskolans Kinaseminarium om Kinas ekonomiska utmaningar på onsdagen den 2 juli mellan 09:45 - 10:30.

För mer information kontakta:
Claes Eliasson, Kommunikationschef
claes.eliasson@seb.se