SEB slutför förvärvet av AirPlus

SEB-koncernens helägda dotterbolag SEB Kort Bank AB har idag, efter att myndighetsgodkännanden mottagits och villkor uppfyllts, slutfört förvärvet av AirPlus International GmbH (“AirPlus”).

Förvärvet, som kommunicerades 21 juni 2023, var förbundet med myndighetsgodkännanden samt vissa villkor. Godkännanden och villkor har nu mottagits och uppfyllts, och AirPlus kommer att vara en del av SEB-koncernen från och med den 1 augusti 2024.

Den överenskomna kontanta köpeskillingen för AirPlus är ungefär 450 miljoner euro. Transaktionen förväntas påverka SEB:s kärnprimärkapitalrelation negativt med cirka 45-50 baspunkter, huvudsakligen genom ett ökat riskvägt exponeringsbelopp. Transaktionen förväntas på medellång sikt stärka avkastningen på eget kapital för SEB-koncernen. Transaktionen förväntas vara positiv för nettoresultat per aktie under år 1 från slutförandet, exklusive implementeringskostnader, och positiv för nettoresultat per aktie under år 2 från slutförandet, inklusive implementeringskostnader.

AirPlus totala intäkter uppgick till 2.1 miljarder kronor 2023 och 1.2 miljarder kronor under första halvåret 2024. Totala kostnader uppgick till 2.9 miljarder kronor 2023 och 1.5 miljarder kronor under första halvåret 2024.*

SEB Korts totala intäkter uppgick till 1.9 miljarder kronor 2023 och 1.0 miljarder kronor under första halvåret 2024. Totala kostnader uppgick till 1.5 miljarder kronor 2023 och 0.8 miljarder kronor under första halvåret 2024.

SEB planerar att tillhandahålla ytterligare information om förvärvet, inklusive ett uppdaterat kostnadsmål för SEB-koncernen för 2024 som tar AirPlus-relaterade drifts- och implementeringskostnader i beaktning, senast i samband med publiceringen av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024 vilket är planerat till den 24 oktober 2024.

Om AirPlus och SEB Kort
AirPlus är en ledande leverantör av företagsbetalningstjänster och erbjuder företagskonton, virtuella kort och företagskort till en diversifierad bas av företagskunder. Företaget har en ledande global position, med en särskilt stark närvaro i DACH-regionen och Europa, där det generar den största delen av sina intäkter. AirPlus har en modern IT-plattform efter att ha gjort betydande investeringar i sin IT-transformation under flera år.

SEB Kort är ett helägt dotterbolag till SEB-koncernen och en del av division Företag & Privatkunder. SEB Kort är en ledande aktör inom företagsbetalningstjänster i Norden, såsom företagskort, företagskonton och co-brandsamarbeten. SEB Kort erbjuder även betalnings- och finansieringslösningar samt tillhörande tjänster till privatpersoner och företagskunder i Norden. Denna ledande position har över tid skapats genom såväl organisk tillväxt som utvalda förvärv.

*Preliminära intäkter och kostnader för AirPlus

För mer information, kontakta:
Pawel Wyszynski, chef Investor Relations

pawel.wyszynski@seb.se

Niklas Magnusson, presschef
niklas.x.magnusson@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 18 000 medarbetare. Den 30 juni 2024 uppgick koncernens balansomslutning till 4 152 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 666 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.