Delårsrapport januari – september år 2011

Förbättrad försäljning och högre resultat

*  Kvartalets nettoomsättning ökade med 24 procent i fast valuta och 19 procent i SEK till 1 696 MSEK (1 426).
*  Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade med 21 procent till 297 MSEK (245), motsvarande en rörelsemarginal på 17,5 procent (17,2).
*  Delårsperiodens resultat efter skatt var 718 MSEK (522).
*  Vinst per aktie för delårsperioden uppgick till 4,94 (3,59).
*  Rekordstor produktlansering i samband med EMO mässan i Tyskland, bland annat av nya fräsverktyget Minimaster® Plus.

”Efterfrågan var säsongsmässigt lägre under det tredje kvartalet men i övrigt i linje med andra kvartalet. Samtliga marknadsregioner fortsatte under kvartalet att visa en tillväxt jämfört med föregående år. Mest positiv utveckling noterades i Central- och Östeuropa samt NAFTA. Tillväxten på marknaderna i Asien var under kvartalet lägre än tidigare, framför allt drivet av en svagare utveckling i Kina. Sammantaget har trenden under kvartalet varit en utplanande försäljning och osäkerheten kring den framtida efterfrågeutvecklingen har ökat. Som en följd av utvecklingen och den ökade osäkerheten har en minskning av produktionstakterna och bemanningen inletts under kvartalet.

Rörelseresultatet förbättrades jämfört med föregående år och uppgick för kvartalet till 297 MSEK (245), motsvarande en marginal om 17,5 procent (17,2). Förbättringen hänfördes i huvudsak till ökade volymer och en god prisutveckling. Dämpande för resultatutvecklingen var främst ökande sälj- och marknadsföringskostnader inom ramen för koncernens tillväxtprogram. Kvartalets resultat belastas också av justerade kostnadsperiodiseringar från första halvåret samt tillfälligt av något ökade produktionskostnader, framför allt på grund av ett historiskt stort antal nylanserade produkter. Sammantaget innebär detta att den underliggande rörelsemarginalen för kvartalet var närmare 20 procent.

Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital och investeringar var fortsatt stark och uppgick för kvartalet till 307 MSEK (269). Fortsatt ökande lager, framför allt drivet av höga råmaterialpriser, samt en högre investeringsnivå dämpade dock utvecklingen av kassaflödet under kvartalet. Som en följd av det goda kassaflödet sjönk nettoskuldsättningsgraden under kvartalet från 0,66 till 0,56 (0,41 föregående år).

EMO-mässan i Tyskland under september, vilken är den globalt största inom branschen, var framgångsrik för Seco Tools. Vi lanserade många nya spännande produkter i samband med mässan som en del i en av de största uppdateringarna av vår produktportfölj någonsin. Det engagemang och den energi som alla medarbetare visar i kontakten med våra kunder under denna lansering imponerar!” säger Lars Bergström, verkställande direktör och koncernchef.

Informationen är sådan som Seco Tools AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 november 2011, kl. 07.45.

För kompletterande uppgifter var vänlig ring Per-Lennart Berg, Kommunikationschef, tel 0223-403 20, Lars Bergström, VD och koncernchef, tel 0223-401 10 eller Patrik Johnson, CFO, tel 0223-401 20. E-mail kan skickas till investor.relations@secotools.com

Tidigare publicerad ekonomisk information finns tillgänglig under avsnittet "About Seco/Investor Relations" på Seco Tools hemsida (www.secotools.com). Seco Tools AB:s organisationsnummer är 556071-1060 och adressen är Seco Tools AB, 737 82 Fagersta. Telefonnummer till huvudkontoret är 0223-400 00.