SECO TOOLS AB Bokslutskommuniké 2011 och delårsrapport för fjärde kvartalet

Förbättrad försäljning och högre resultat

• Kvartalets nettoomsättning ökade med 19 procent i fast valuta och 17 procent i SEK till 1 850 MSEK (1 577).
  • Rörelseresultatet i kvartalet ökade med 15 procent till 370 MSEK (322), motsvarande en rörelsemarginal om 20,0 procent (20,4).
  • Nettoomsättningen för året ökade med 27 procent i fast valuta och uppgick till 7 043 MSEK (5 858).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 408 MSEK (1 098), motsvarande en rörelsemarginal om 20,0 procent (18,7).
  • Resultat efter skatt för helåret var 954 MSEK (742). Vinst per aktie för helåret uppgick till 6,56 (5,10).
  • Den nya fabriken för hårdmetallpulver i Fagersta är nu färdigställd och redo att tas i drift.
  • Offentligt erbjudande från Sandvik att förvärva samtliga utestående aktier i Seco Tools, resulterande i att Sandvik per den 16 januari 2012 innehar omkring 98,7 procent av aktierna och 99,6 procent av rösterna i Seco Tools.

”Efterfrågan var under kvartalet fortsatt stark och nettoomsättningen för helåret passerade 7 miljarder. Samtliga marknadsregioner fortsatte under kvartalet att visa tillväxt jämfört med föregående år. Mest positiv utveckling noterades i NAFTA men tillväxten var stark även i Östeuropa. Tillväxten på övriga marknader var generellt sett något svagare och försäljningstrenden utplanande.

Som en följd av utvecklingen och en allmän osäkerhet för det konjunkturella läget minskades produktionstakter och antalet anställda något under kvartalet.

Rörelseresultatet förbättrades jämfört med föregående år och uppgick för kvartalet till 370 MSEK (322), motsvarande en marginal om 20,0 procent (20,4). Förbättringen hänfördes i huvudsak till ökade volymer och en god prisutveckling. Dämpande för resultatutvecklingen var främst ökande sälj- och marknadsföringskostnader inom ramen för koncernens tillväxtprogram. Kvartalets resultat belastas också av ökade kostnader för råmaterial, fortsatt av något ökade produktionskostnader, framför allt på grund av ett historiskt stort antal nylanserade produkter, samt av negativa valutaeffekter.

Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital och investeringar var fortsatt stark och uppgick för kvartalet till 434 MSEK (297). Fortsatt ökande rörelsekapitalbindning samt en högre investeringsnivå dämpade dock utvecklingen av kassaflödet under kvartalet. Nettoskuldsättningsgraden sjönk under kvartalet från 0,56 till 0,52 (0,42 föregående år).

Under kvartalet färdigställdes den nya fabriken i Fagersta för produktion av hårdmetallpulver. Idrifttagningen kommer att ske successivt under 2012. Investeringen uppgår totalt till ungefär 140 MSEK över tre år i fastighet och maskiner. Investeringen ökar koncernens produktionskapacitet samt möjliggör ytterligare steg avseende produktkvalitet och effektivitet”, säger Lars Bergström, verkställande direktör och koncernchef.

Fagersta den 1 februari 2012

SECO TOOLS AB (publ)

STYRELSEN

Informationen är sådan som Seco Tools AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 februari 2012, kl. 07.45.

För kompletterande uppgifter var vänlig ring Per-Lennart Berg, Kommunikationschef, tel 0223-403 20, Lars Bergström, VD och koncernchef, tel 0223-401 10 eller Patrik Johnson, CFO, tel 0223-401 20. E-mail kan skickas till investor.relations@secotools.com

Tidigare publicerad ekonomisk information finns tillgänglig under avsnittet "About Seco/Investor Relations" på Seco Tools hemsida (www.secotools.com). Seco Tools AB:s organisationsnummer är 556071-1060 och adressen är Seco Tools AB, 737 82 Fagersta. Telefonnummer till huvudkontoret är 0223-400 00.