6 hotelljobb du inte trodde fanns

För att tillgodose gästernas önskemål och skilja sig från andra, erbjuder några hotell exklusiva tjänster utöver det vanliga. Vad sägs om en Instagram-Butler i Maldiverna, en tvålexpert i Mexiko eller en te-mästare i Berlin? Resesajten Secret Escapes introducerar sex annorlunda jobb i hotellvärlden.

1.     Instagram-Butler på Rangali Island, Maldiverna: Conrad Maldives Rangali Island
På lyxhotellet Conrad Maldives Rangali Island, finns en Instagram-Butler som hjälper gästerna att fånga semesterminnena på bild. Hotellpersonalen blir ofta tillfrågade att fotografera gästerna, därav den nyinrättade rollen. Andra uppgifter för Instagram-Butlern är att tipsa om de mest Instagramvänliga platserna, var de finaste solnedgångarna är och vid vilken tidpunkt på dagen ljuset är som mest optimalt för en bild. Det mest populära fototillfället på Rangali Island är när man äter middag på undervattensrestaurangen Ithaa Undersea.

2.     Tvålexpert på Playa del Carmen, Mexiko: Viceroy Riviera Maya
På den mexikanska resorten Viceroy Riviera Maya blir gästerna erbjudna en Maya-välsignelse som utförs med garantin om att omvandla bekymmer till ett avslappnande mindset. När gästerna checkat in i sin lyxvilla, är det dags för ett besök hos tvålexperten. Där presenteras en meny av olika tvålar, handtillverkade av ekologiska ingredienser. Under besöket informerar tvålexperten gästerna om vilken tvål och doft som passar bäst för just deras välbefinnande – citron till en person som behöver uppfriskande energier och choklad till en person som är i behov av avkoppling. Tvålen som rekommenderas används under den fortsatta vistelsen.

3.     Te-mästare i Berlin, Tyskland: Hotel Adlon Kempinski
Gästerna på det femstjärniga hotellet Adlon Kempinski i Berlin kan koppla av och dricka te under professionell vägledning. Hotellet har fyra kvalificerade te-mästare, som är fyra av endast 100 yrkesverksamma över hela världen och som utbildats via utbildningen Tea Master Gold. Under hotellets lyxiga Royal Afternoon tea kan gästerna välja mellan 40 olika sorter och få expertisråd om ovanliga teer.

4.     Solstols-uppassare i Jersey, Storbritannien: The Club Hotel & Spa
Gästerna på The Club Hotel & Spa kan njuta av sol och härligheter under vistelsen med hjälp av en Sunshine Butler. Han finns till vid hotellets solbäddar och erbjuder gästerna en mängd olika solkrämer, kylda handdukar, isvatten, solglasögonpolering, uppfriskande ansiktsspray och färsk vattenmelon. Allt för att gästerna ska få en så bra stund i solen som möjligt.

5.     Solglasögonreparatör i Lanai City, Hawaii: Four Seasons Resort Lanai
Lyxhotellet Four Seasons Resort Lanai på Hawaii har inrättat en ny servicetjänst, nämligen en solglasögonreparatör vid hotellets poolområde. Oavsett märke eller modell på solglasögonen så är reparatören redo för alla typer av reparationer och putsning mellan 11.00 och 15.00.

6.     Sömnteam i New York City, USA: The Benjamin Hotel
Boutiquehotellet The Benjamin Hotel i New York har tillsammans med sömnexperten Rebecca Robbins utvecklat ett koncept i syfte att få hotellets gäster att sova gott. Med omfattande program inom meditation och generella sömntips med tillhörande paket av bland annat öronproppar, sovmask och ett urval av musik som främjar sömn, är sömnteamet tillgängliga 24 timmar om dygnet. Rebecca har dessutom tillsammans med hotellets kock utvecklat speciella menyer som även de ska bidra till en bättre sömn.

För aktuella kampanjer och hotell, besök www.secretescapes.se