Fem annorlunda aktiviteter för vintersemestern

För den som söker adrenalinkickar eller fartfyllda vinteräventyr utanför skidbacken finns det många alternativ. Resesajten Secret Escapes har listat fem unika och fartfyllda aktiviteter som går att kombinera med avkopplande hotellvistelser. Upplev norrsken från hästryggen, klättra på lodräta isfall eller spela alpina vinterspel.

1. Norrskenstur från hästryggen

Norra Sverige är en av de bästa platserna i världen för att få syn på norrsken eftersom det ligger inom aurora ovalen. Norrsken är dessutom ännu mer häpnadsväckande från hästryggen. Vid ICEHOTEL i Kiruna kan du rusta dig med varma vinterkläder och ge dig ut på en ridtur i vinternatten.

2. Klättring på isfall och bo i igloo

Hamra dig upp för ett lodrätt isfall med stegjärn och isyxa, klättra högt över de snötäckta vidderna och belönas med en svårslagen utsikt. Isklättring är en adrenalinfylld aktivitet som bland annat går att uppleva i norra Finland och svenska Åre. Avsluta dagen med privat bastu på ett av Arctic Fox Glass Igloos hotellrum gjorda av glasväggar i Finland.

3. Zipline i Åre och spa på Holiday Club

Flyg fram över ett snötäckt vinterparadis 60 meter över marken i Åre som har Europas största anläggning för Zipline. Den längsta banan tar med dig på en 350 meter lång adrenalinkick över Åreskutans vackra natur - ett måste för alla som älskar pirr i magen.Efter en fartfylld dag kan man varva ner på Holiday Club Åre med spa och god middag.

4. Kälkåkning på Muottas Muragl och avsluta på Grand Hotel i St. Moritz

På bergstoppen Muottos Muragl i Schweiz kan du prova på den snabbaste kälkåkningen i St. Moritz. Under en 4,2 kilometer lång bana färdas du ner genom 20 kurvor och raksträckor mellan tall- och lärkskogar. En spännande åktur för både stora och små som kan kombineras med lyxig övernattning på Grand Hotel Des Bains Kempinski i St. Moritz.

5. Crazy Winter Games i Åre och designhotell

Spela tre- eller femkamp med grenar som alpinbowling, snögolf, alpincurling eller pulkarace. Bo på designhotellet Copperhill Mountain Lodge nära skidbacken i Åre och prova på Crazy Winter Games. I alpinbowling måste några i laget putta på den personen i laget som är bowlingklotet. Plocka fram barnasinnet och tävlingsandan och ha roligt ute i snön.

Liknande resmål, hotell och kampanjer hittar du på www.secretescapes.se

Företaget lanserades i februari 2011 och grundades av VD Alex Saint, COO Tom Valentine och Troy Collins. Företaget samarbetar med ledande hotell-, researrangörs- och resebyråpartners för att förhandla fram exklusiva låga priser för sina över 52 miljoner medlemmar globalt. Secret Escapes säljer resor med utvalda datum och rum via en egen bokningsmotor vilket innebär att kunderna kan boka sin semester eller sitt hotell direkt på Secret Escapes webbplats.