Fem hotell för alla vinälskare

Vin är för många mer en livsstil snarare än ett intresse. Resesajten Secret Escapes har nu listat fem hotell som vinälskaren på resande fot inte får missa. Från vinkällare i Sverige till ekologiska vingårdar i Italien - här är fem hotell där vinupplevelsen står i fokus.

1. Välsorterad vinkällare och en guidad tur på vinfältet i Halland
På Ästad Vingård i Halland kan du bo mitt i en lantlig idyll och träda in i en hel värld av vin. Gå en guidad tur ute på vinfältet, kliv in i ett vineri, drick ett glas vin i vinbaren eller utmana dina smaksinnen med vinprovning i vinkällaren.

2. Idyllisk vinodling och vinterapi bland gröna kullar i Italien
På Borgo Condé Wine Resort i Forli i Italien handlar allt om druvan. Här erbjuds både guidade turer där man kan få smaka på viner från odlingen och spabehandlingar med vinterapi. En tillflyktsort för alla vinälskare.

3. Vinkällare på ett slott i Lot-dalen i Frankrike
Beläget uppe på en klippa i Lot-dalen, med en vacker utsikt i alla väderstreck, ligger det medeltida slottet Château de Mercuès. En enorm trappa leder ner till den underjordiska källaren där slottets viner – som kommer från den egna vingården – lagras i lugn och ro.

4. Italiensk vinresort med flera hektar ekologiska ägor
Altarocca Wine Resort i Orvieto i Italien är en oas för lyxsökaren, och charmar sina besökare med nästan trettio hektar ekologiska vingårdar. Här kan du utforska det traditionella umbriska köket och samtidigt avnjuta en vinprovning i hotellets gemytliga vinkällare.

5. Vingård i Sydafrika med slående utsikt
På De Zalze Lodge i Stellenbosch i Sydafrika kan du bo på en vingård med slående utsikt över Stellenboschs berg och grönskande natur. Här ingår även en vinprovning med hotellets kunniga personal i priset. Ett måste för vinentusiasten.

Liknande resmål, hotell och kampanjer hittar du på www.secretescapes.se

Alexandra Vass, presskontakt för Secret Escapes i Sverige
070-771 51 65, alexandra@aderstennorlin.com

Lars-Ola Nordqvist, PR-ansvarig för Secret Escapes i Sverige
070-689 11 20, lars@comvision.se

Om oss

www.secretescapes.com är en kostnadsfri medlemssajt, som erbjuder lyxresor till marknadens lägsta priser med fyr- och femstjärniga hotell och semestrar över hela världen. Hotellen och semesterresorna är handplockade av ett team av reseexperter och inkluderar allt från svenska herrgårdshotell och ”storstadsflykt” till lyxiga europeiska resor och långdistansresor, där även flyg ingår. Företaget lanserades i februari 2011 och grundades av VD Alex Saint, COO Tom Valentine och Troy Collins. Företaget samarbetar med ledande hotell-, researrangörs- och resebyråpartners för att förhandla fram exklusiva låga priser för sina över 52 miljoner medlemmar globalt. Secret Escapes säljer resor med utvalda datum och rum via en egen bokningsmotor vilket innebär att kunderna kan boka sin semester eller sitt hotell direkt på Secret Escapes webbplats.