Fem hotell som tar juldekoreringen till en ny nivå

Kliv in i ett vinterland, fika i ett pepparkakshus eller gå på julbio på hotelltaket. Julhelgen närmar sig och juldekorationerna börjar att komma på plats på hotell runt om i världen. För den som söker en annorlunda övernattning har resesajten Secret Escapes listat hotellen som storsatsar på specialgjorda julupplevelser i vinter.

1. Pepparkakslobby på Fairmont Hotel

Hotellet Fairmont i San Francisco hårdsatsar på juldekorationer i alla möjliga olika former. Redan i lobbyn möts hotellgästerna av en sju meter hög julgran och ett fullskaligt pepparkakshus, åtta meter högt och elva meter brett, som serverar både afternoon tea och julmiddag. För den som inte vill att kvällen ska ta slut går det att boka jultomtens svit och mysa ner sig med varm choklad och pepparkakor. https://www.fairmont.com/san-francisco/promotions/gingerbread-house/

2. Winter Wonderland på The Roosevelt

The Roosevelt i New York har ända sedan 1930-talet förvandlat sin eleganta lobby till ett förtrollande vinterland. Då fylls hotellets lokaler nämligen av bland annat 44 björkträd klädda i vita ljus, festligt utsmyckade granar och levande blommor som tillsammans bildar en enorm vintertunnel. https://theroosevelthotel.com

3. Specialdesignade julgranar på Claridge’s

Ytterligare ett hotell som maximerar julkänslan är Claridge’s i London som bland annat låter välkända personligheter specialdesigna en julgran varje år. I år har hotellets julgran, Tree of Love, designats av modeikonen Diane von Furstenberg. Här kan man vandra runt i de vackert utsmyckade lokalerna samtidigt som man inhandlar sina julklappar i någon av hotellets presentshoppar. Ungefär som en julmarknad - fast inomhus. https://www.claridges.co.uk/christmas/hampers-gifts/

4. Juliga lyxtraditioner på The Ritz

The Ritz i London sparar inte heller in på krutet inför jul. Redan i november smyckas hotellet från topp till tå och de pampiga lokalerna bjuder på den ena spektakulära utsmyckningen efter den andra. Hotellet anordnar även en rad juliga evenemang och middagar med underhållning och julmat i hotellets egen Michelin-restaurang. https://www.theritzlondon.com/pre-christmas-celebrations/christmas-afternoon-tea/

5. Vinterbio på takterrassen på The Berkeley

The Berkeley i London bjuder inte bara på maxad utsmyckning. Hotellet har även satsat på ett flertal juliga vinteraktiviteter. För den som vill testa något annorlunda erbjuder hotellet bland annat en vinterbio på hotellets takterass. Här får gästerna linda in sig i filtar under den vackra snöfallsliknande belysningen medan de blir serverade allt från champagne och hummer till varm choklad och julkakor. https://www.the-berkeley.co.uk

Företaget lanserades i februari 2011 och grundades av VD Alex Saint, COO Tom Valentine och Troy Collins. Företaget samarbetar med ledande hotell-, researrangörs- och resebyråpartners för att förhandla fram exklusiva låga priser för sina över 52 miljoner medlemmar globalt. Secret Escapes säljer resor med utvalda datum och rum via en egen bokningsmotor vilket innebär att kunderna kan boka sin semester eller sitt hotell direkt på Secret Escapes webbplats.