Secret Escapes lanserar konceptet ”Ekovänliga hotell”

Report this content

Allt fler resenärer efterfrågar miljövänligare och mer hållbara alternativ vid sina resval. Nu lanserar resesajten Secret Escapes en kollektion med ekovänliga hotell. Kollektionen är ett första steg i en långsiktig satsning som ska göra det lättare för medlemmarna på den svenska marknaden att hitta skräddarsydda gröna hotellerbjudanden med hjälp av ett enda knapptryck.

Exklusiva hotell och att tänka på miljön behöver inte vara motsatsen till varandra. Med den nya kollektionen ”Ekovänligt” kan Secret Escapes medlemmar nu på ett smidigt sätt hitta ett urval av ekovänliga hotell som tar ett extra steg för att bidra till en bättre miljö. Bland annat kommer många svenska och nordiska hotell att lyftas fram i den nya satsningen.

– Den ekovänliga kollektionen är ett första led i att stärka och kvalitetssäkra vårt hållbara utbud av hotell. Med dataanalys har vi selekterat och miljömärkt de hotell som har godkänts med Svanenmärkning, ISO eller Green Key. Som konsument vill man ofta hitta hotell med hållbarhetsprinciper och då ska man kunna lita på att hitta det i vårt utbud. I och med vår nya satsning på ekovänliga hotell kommer våra medlemmar att slippa göra research på egen hand, säger Therese Agerberth, Secret Escapes vd för den skandinaviska marknaden.

En stor del av bolagets hotellportfölj består idag av ekovänliga lokala hotell som går att nå med hjälp av tåg. Cirka 40 procent av de svenska bokningarna förra året var hotellbokningar i närområdet, och nu är tanken att synliggöra dessa erbjudanden ännu mer för de konsumenter som vill göra ett medvetet val. De ekovänliga hotellen är, likt Secret Escapes övriga exklusiva hotellerbjudanden, både handplockade och kraftigt reducerade i pris.

Det nya konceptet går i linje med Secret Escapes helhetserbjudande och vision om att inspirera fler människor till att prova nya exklusiva hotell och reseupplevelser, och är ett första steg i framtidssatsningen att lyfta fram ännu fler ekovänliga alternativ.

Alexandra Vass, presskontakt för Secret Escapes i Sverige
070-771 51 65, alexandra@aderstennorlin.com

Lars-Ola Nordqvist, PR-ansvarig för Secret Escapes i Sverige
070-689 11 20, lars@comvision.se

Mer information om miljöcertifieringar:
Svanen är Nordens officiella miljömärkning som i Sverige sköts på uppdrag av regeringen och som ställer krav på energiåtgång vid tillverkning, användning av kemikalier, utsläpp, avfallshantering, funktionalitet och kvalitet.

ISO 14001 är en internationellt accepterad miljöstandard som mäts utifrån ständiga förbättringar inom bolaget och som bygger på att vissa uppsatta grundkrav är uppfyllda, som till exempel att bästa möjliga teknik ska användas när det är möjligt.

Green Key är en ledande internationell miljömärkning inom turistbranschen som tilldelas hotell och anläggningar som verkar för positiva miljöinitiativ. Bakom Green Key står den ideella organisationen Foundation för Environmental Education (FEE).