Secret Escapes tar in 111 miljoner dollar för globalt förvärv

Secret Escapes fortsätter att växa och ta position på den globala marknaden för rese- och hotellbokningar online. Den Londonbaserade internationella resesöksajten för prisvärda lyxresor har tagit in en ny kapitalinvestering på 111 miljoner dollar, motsvarande över 901 miljoner svenska kronor.

Secret Escapes växer och har med denna tilläggsfinansiering, som leddes av Singaporebaserade Temasek, tillsammans med nuvarande investerarna Idinvest Partners och ett skuldinstitut från Silicon Valley Bank, tagit in nästan 153 miljoner dollar i kapital sedan resesajten lanserades 2011. I juli 2015 tog bolaget in 60 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Google Ventures och Octopus Ventures.

Sedan varumärket gjorde entré på den globala resescenen 2011 har Secret Escapes lanserats i 21 länder i Europa, Asien och USA. Medlemsantalet har växt kraftigt från 4 miljoner i januari 2014 till den nuvarande nivån med över 47 miljoner medlemmar världen över.

Secret Escapes är en resesajt som erbjuder sina medlemmar unika erbjudanden med upp till 70 procent rabatt på handplockade lyxhotell och resor över hela världen. Företaget har haft en årlig omsättningstillväxt på 185 procent. Nyligen förvärvade bolaget Öst- och Centraleuropas ledande resebyrå för specialerbjudanden och upplevelseresor, Slevomat.

Med basen i sina lönsamma kärnmarknader ska Secret Escapes använda kapitalet i denna Serie D-finansiering för att ytterligare öka sin tillväxt och internationella expansion, bland annat genom nya förvärv.

- Vi har nått en särskilt spännande punkt i vårt varumärkes utveckling där vi är verksamma på 21 marknader och har sålt över 7 miljoner rumsnätter. Kapitaltillskottet på 111 miljoner dollar gör det möjligt för Secret Escapes att uppnå sin vision att inspirera världen att komma bort från vardagen och att bli världens ledande webbplats för de bästa reseerbjudandena. Stödet och investeringen från Temasek, Idinvest Partners och SVB hjälper oss att påskynda den missionen genom globala förvärv, säger Alex Saint, Chief Executive för Secret Escapes.

- Som ledande inom industrin för lågpriserbjudanden på lyxhotell, har Secret Escapes blivit en ledande och pålitlig partner för tusentals hotellägare i Europa och övriga världen. Det är med stolthet vi har kunnat ge vårt stöd till Secret Escapes team de senaste åren, och idag känns det spännande att kunna delta i den nya Serie D-finansieringen med vår Tillväxtfond II, som ger varumärket möjlighet att vidareutveckla sitt globala ledarskap, säger Guillaume Durao, på Idinvest Partners.

- Sättet vi reser på och upplever världen förstärks med Secret Escapes, genom deras innovativa affärsmodell öppnar vägen till speciella semestrar som många konsumenter kanske inte skulle ha haft kunskap om eller tillgång till innan. Silicon Valley Bank är glada över att kunna fortsätta att förse Secret Escapes med extra kapital, FX och banktjänster, så att ledningsgruppen kan genomdriva sin globala tillväxtstrategi, säger Erin Platts, chef för Commercial Banking på Silicon Valley Bank.

www.secretescapes.com är en kostnadsfri medlemssajt, som erbjuder lyxresor med upp till 70 pricent rabatt på hotell och semestrar över hela världen. Hotellen och semesterresorna är handplockade av ett team av reseexperter och inkluderar allt från svenska herrgårdshotell och cityresor till lyxiga europeiska vistelser och långdistansresor, där även flyg ingår.

Alex Saint, Chief Executive för Secret Escape
Guillaume Durao, på Idinvest Partners