Ta halloweenfirandet till nya skrämmande nivåer

Halloweenhelgen närmar sig och för den som vill fira storslaget har resesajten Secret Escapes listat de utan tvekan läskigaste halloween-upplevelserna. Eller vad sägs om att besöka ett draculaslott, kliva in i en skräckfilm, ge sig av till en fängelseö, övernatta på en ö bebodd av läskiga dockor eller spela rollspel i ett gammalt militärfängelse? Här är upplevelserna som garanterat kommer att ge dig kalla kårar.

1. Draculaslottet Bran
Slottet Bran i Rumänien ser ut att vara plockat direkt ur en klassisk skräckroman och ligger beläget på den yttersta kanten av ett brant stup, omgivet av djupa raviner och tät mystisk skog. Här får besökarna kliva rätt in i den blodsugande greven Draculas boning och inackordera sig med fladdermössen bland torn, tinnar och hemliga underjordiska gångar. För den som inte vågar sig på en hel övernattning går det att välja en guidad rundtur istället.

2. Stephen Kings hotell The Stanley Hotel
The Stanley Hotel är hotellet som gav självaste skräckkungen Stephen King inspiration till den storsäljande romanen The Shining. Det gåtfulla hotellet ligger mycket avlägset till med Klippiga Bergen som kuliss, vilket skänker extra mystik åt hela upplevelsen. Vid en första anblick ser det pompösa hotellet ut som en riktig lyxresort men innanför väggarna tätnar mystiken ytterligare. För den som vill komma så nära The Shining som möjligt är det rum 217 (rum 237 i filmen) som man ska boka. Där bodde nämligen Stephen King själv under sin vistelse på hotellet.

3. Fängelseön Pianosa
För den som inte tycker att det är tillräckligt utmanande att isolera sig på ett skräckfilmshotell kanske det kan vara ett mer passande alternativ att bege sig till en avlägsen fängelseö istället. Fängelseön Pianosa utanför Toscana är hemvist åt en hel hög med dömda brottslingar och ön får inte besökas utan beviljat tillstånd. Som en del av fångarnas rehabilitering drivs öns enda hotell och restaurang av fångarna själva och förutom det kan besökarna även frottera sig med de intagna genom att boka en snorklingstur, kajakpaddling eller en guidad rundvandring.

4. The Island of the Dolls
Nästa i raden av läskiga öar är The Island of the Dolls. På denna mexikanska ö dinglar dockor i olika storlekar från varje trädgren, den ena mer skräckinjagande än den andra. Dockorna är minst sagt sargade av väder och vind och saknar alltifrån armar och ben till huvud och ögon. Legenden säger att öns forna ägare i nära 50 års tid samlade in dockor för att hålla en drunknad kvinnas saliga ande på avstånd. Senare hittades han själv död vid exakt samma ställe där kvinnan hade hittats.

5. KGB-fängelset Karosta
På det forna militärfängelset Karosta i Lettland får hotellgästerna bokstavligt talat känna historiens vingslag. Som gäst kastas man mellan att bli förhörd av den sovjetiska polisen ena stunden och att bli värvad till armén i den andra sekunden. Hotellet är nämligen ett gammalt KGB-fängelse och här kan historiefantasten kliva in i en fullfjädrad verklighetstrogen rollspelsvärld bland gasmasker och sovjetiska sjalar och testa på hur livet kan ha sett ut för de inlåsta fångarna i de gamla cellerna.

Liknande resmål, hotell och kampanjer går att hitta på www.secretescapes.se