Securitas AB Delårsrapport Kv 2 2024 | Januari–juni

April–juni 2024

• Försäljning 40 638 MSEK (39 909)
  • Organisk försäljningstillväxt 5 procent (11)
  • Valutajusterad försäljningstillväxt inom teknik och säkerhetslösningar 7 procent (73)
  • Rörelseresultat före avskrivningar 2 801 MSEK (2 620)
  • Rörelsemarginal 6,9 procent (6,6)
  • Vinst per aktie 2,28 SEK (2,05)
  • Vinst per aktie före jämförelsestörande poster
  • 2,60 SEK (2,46)
  • Rörelsens kassaflöde 60 procent (46)

Januari–juni 2024

• Försäljning 79 898 MSEK (77 660)
  • Organisk försäljningstillväxt 6 ­procent (11)
  • Valutajusterad försäljningstillväxt inom teknik och säkerhetslösningar 7 procent (75)
  • Rörelseresultat före avskrivningar 5 158 MSEK (4 800)
  • Rörelsemarginal 6,5 procent (6,2)
  • Vinst per aktie 4,12 SEK (3,71)
  • Vinst per aktie före jämförelse­störande poster 4,72 SEK (4,49)
  • Nettoskuld i relation till EBITDA 2,9 (3,3*)
  • Rörelsens kassaflöde 26 ­procent (29)

* Jämförelsetalet är justerat och inkluderar STANLEY Securitys 12-månaders justerad uppskattad EBITDA.

Koncernchefens kommentarer

Solid utveckling i alla affärssegment

Utveckling var god i hela verksamheten och vi redovisade en rörelsemarginal på 6,9 procent (6,6) i det andra ­kvartalet med en förbättrad marginal­utveckling i vår europeiska verksamhet. I enlighet med vår strategi stöttades rörelsemarginalen i koncernen av en stark förbättring både inom säkerhetstjänster såväl som teknik och säkerhetslösningar.

Organisk försäljningstillväxt uppgick till 5 ­procent. Valutajusterad försäljningstillväxt inom vår verksamhet för teknik och säkerhetslösningar var god och uppgick till 8 procent i det andra kvartalet exklusive påverkan från avyttringen av Securitas Argentina, vilket stödjer vår förändring av affärsmixen till verksamheter med högre marginal.

Rörelsens kassaflöde förbättrades i det andra kvartalet jämfört med föregående år, i linje med våra förväntningar efter det svagare första kvartalet. Vi har en stabil position för att redovisa ett starkt utfall för helåret 2024.

ATT FORMA SECURITAS FÖR LÅNGSIKTIGT HÅLLBART AKTIEÄGARVÄRDE

Vi formar Securitas för långsiktigt hållbart aktieägarvärde och kärnan i genom­förandet av detta är operativt värdeskapande genom tillväxt i teknik och säkerhetslösningar, lönsamhet i portföljen för säkerhetstjänster, kostnadseffektivitet och digital innovation.

Hanteringen av vår kontrakts­portfölj ger goda effekter vil­ket framgår i lönsamhetsutvecklingen i ­port­följen för säkerhetstjänster. Nya affärer fortsätter att komma in med högre marginaler. Även återhämtningen inom flygplatsverksamheten i Europa stöttade.

Två år efter förvärvet av STANLEY Security är vår globala Technology-verksamhet starkare än någonsin. Baserat på vår ledande globala marknadspoition och vårt unika kund­erbju­dande redovisade vi en bra organisk försäljningstillväxt om 8 ­procent inom Technology i det andra ­kvartalet. Idag uppgår de återkommande ­månatliga intäkterna till mer än 1,25 BSEK i den strategiskt viktiga övervaknings- och underhållsverksamheten med höga marginaler vilket, kombinerat med att främja bäst praxis och realisera kostnadssynergier, har stöttat en markant ökad rörelsemarginal sedan slutförandet av förvärvet.

Då ­majoriteten av integrations­aktivitet­erna är slutförda i Nordamerika och med goda framsteg i Europa kan vi öka vårt fokus på kommersiella aktiviteter för att fortsättningsvis växa vår verksamhet framgent.

UNIKT VÄRDESKAPANDE ERBJUDANDE I SAMARBETE MED VÅRA KUNDER

Vi driver en kundorienterad trans­formation inom Securitas för att kunna erbjuda det starkaste värdeskapande erbjudandet i hela säkerhetsbranschen. Med förhöjd global osäker­het och med en ökad hotbild söker kunderna en framtidsinriktad partner med djup säkerhetskunskap som kan hjälpa dem att forma deras säkerhets­program många år framöver. Vår långsiktiga inställning till partnersamarbeten i kombination med vår närvaro, teknik och digitala möjligheter är viktiga ­faktorer som särskiljer oss och som gör att vi är den förstahandspartner som våra kunder väljer.

Förra månaden undertecknade vi, som den första i branschen, det första globala outputbaserade kundkontraktet med ett teknikbolag där vi tillsammans skall utveckla deras säkerhetsprogram med hela vår säkerhetsportfölj.

För att stärka vår utveckling och konkurrens­position ytterligare fortsätter vi också att utvärdera vår affärsmix och närvaro.

Vår utveckling i det andra ­­kvartalet och förtroendet från våra kunder bekräftar att vi är på rätt väg och vårt åtagande att uppnå marginalmålet på 8 procent vid utgången av 2025 kvarstår.

Magnus Ahlqvist

PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN

Analytiker och media är välkomna att delta i en telefonkonferens den 30 juli 2024 kl. 14.30, där Securitas VD och koncernchef Magnus Ahlqvist och finans­direktör Andreas Lindback presenterar rapporten och svarar på frågor. Telefonkonferensen kommer också att ljudsändas via Securitas hemsida, www.securitas.com/sv

Ljudsändningen av telefonkonferensen kan följas på denna länk
www.securitas.com/sv/investerare/finansiella-rapporter-och-presentationer/

En inspelad version av ljudsändningen kommer att vara tillgänglig på
www.securitas.com/sv/investerare/finansiella-rapporter-och-presentationer/efter telefonkonferensen.

För ytterligare information kontakta: Micaela Sjökvist, IR-chef, 076-116 7443

OM SECURITAS

Securitas är en världsledande partner inom säkerhetslösningar som bidrar till att göra världen till en tryggare plats. Med 90 års gedigen erfarenhet ser vi vad andra missar. I partnerskap med våra kunder nyttjar vi teknik och i kombination med vårt innovativa, holistiska tillvägagångssätt transformerar vi säkerhetsbranschen. Tillsammans med våra omkring 341 000 medarbetare på 44 ­marknader ser vi en annorlunda värld, och skapar hållbart värde för våra kunder genom att skydda det som är viktigast för dem – deras medarbetare och tillgångar.

Koncernens finansiella mål

Securitas har fyra finansiella mål:

• 8–10 procents genomsnittlig årlig valutajusterad försäljningstillväxt inom ­teknik och säkerhetslösningar
  • 8 procents rörelsemarginal för koncernen till utgången av 2025 med en ambition om >10 procents rörelsemarginal på lång sikt
  • En nettoskuld i relation till EBITDA under 3,0x
  • Rörelsens operativa kassaflöde ska vara 70–80 procent av rörelseresultatet före avskrivningar

För ytterligare information om Securitas IR-aktiviteter, se www.securitas.com/sv/

Securitas AB (publ.)
Box 12307, 102 28 Stockholm,

Besöksadress:
Lindhagensplan 70

Organisationsnummer: 556302–7241

www.securitas.com

Denna information är sådan som Securitas AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbrukförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 13.00 tisdagen den 30 juli 2024.