Securitas förvärvar ledande larmövervakningsföretag i Australien

Securitas stärker sitt kunderbjudande på den australiensiska säkerhetsmarknaden genom förvärvet av Staysafe, ett ledande larmövervakningsföretag i Australien.

Grundat 1987 och baserat i Melbourne är Staysafe idag ett av de största larmövervakningsföretagen i Australien med 72 MSEK (11 MAUD) i årlig försäljning, 73 medarbetare och 28 000 uppkopplingar hanterade genom två A1-klassade övervakningscentraler i Melbourne, Victoria och Adelaide i södra Australien. Köpeskillingen uppskattas till 123 MSEK (19 MAUD).

”Staysafe är en stark organisation byggd på många år av framgångsrikt entreprenörskap. Vi är väldigt glada att hälsa teamet från Staysafe välkomna till en spännande resa tillsammans med Securitas säger Andreas Lindback, divisionschef för Securitas AMEA. Genom förvärvet av Staysafe vidareutvecklar vi våra säkerhetstjänster på den australiensiska säkerhetsmarknaden vilket kommer stärka vår leveransförmåga och innovativa lösningar till våra kunder. Vi ser fram emot att fortsätta interaktionen med våra existerande och nya kunder i Australien för att driva ytterligare värde tack vare förvärvet av Staysafe som meddelats idag”.

Securitas är världens ledande säkerhetsföretag med ambitionen att leda branschen in i nästa generation av intelligenta säkerhetslösningar. Sedan etableringen på den australiensiska marknaden 2017 har Securitas haft stark tillväxt samt utökat sin geografiska täckning och erbjudande över hela landet.

Förvärvet konsolideras i Securitas under det andra kvartalet 2019.

Micaela Sjökvist, IR-chef Securitas AB, mobil 076-116 7443 eller epost micaela.sjokvist@securitas.com