Enersize Oyj offentliggör prospekt inför nyemission – Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare

Enersize Oyj (”Enersize”) meddelar idag, den 25 april 2017, att bolaget vid styrelsemöte den 20 april 2017, med bemyndigande från årsstämma den 1 mars 2017, beslutat genomföra en nyemission under april/maj 2017 inför planerad notering på Nasdaq Stockholm First North. Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till Enersize i samband med nyemissionen och den planerade noteringen. Prospekt finns tillgängligt på Enersizes (www.enersize.com) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor.

Genom en egenutvecklad mjukvara för datainsamling och analys åstadkommer Enersize upp till 30 procent energibesparing i industriella tryckluftssystem. Industriell tryckluft utgör fem procent av hela världens elkonsumtion och används i 90 procent av alla fabriker. Enersize delar förtjänsten av energibesparingen med kunden, som inte behöver betala något för lösningen utan enbart dela med sig av gjorda besparingar. Bland Enersizes existerande kunder finns bl.a. en av världens största tillverkare av plattskärmar samt välkända biltillverkare och stålverk.

Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 27 april – 11 maj 2017

Teckningskurs: 6,90 SEK per aktie

Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 4 050 000 nyemitterade aktier, motsvarande cirka 27,9 MSEK. Teckningskursen är 6,90 SEK per aktie. Lägsta gräns för nyemissionens genomförande är 2 500 000 aktier, motsvarande cirka 17,3 MSEK.

Teckningsförbindelser: Enersize har på förhand skriftligen avtalat om teckningsförbindelser om cirka 11,9 MSEK av emissionslikviden.

Värdering (pre-money): Cirka 173,7 MSEK.

Prospekt, anmälningssedel och teaser
Prospekt finns tillgängligt på bolagets (www.enersize.com) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor. Teaser och anmälningssedel kommer att finnas tillgängliga via ovan nämnda hemsidor i samband med att teckningstiden inleds.

Finansiell rådgivare
Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till Enersize i samband med nyemissionen och den planerade noteringen på Nasdaq Stockholm First North.

För mer information om Enersize, vänligen kontakta
Christian Merheim, styrelseordförande Enersize
Telefon: +46(0)708-182 853
E-post: christian.merheim@enersize.com

För mer information om nyemissionen och/eller den planerade noteringen, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission erbjuder tjänster för bolag som är noterade eller står inför en notering på en marknadsplats. Bolagets tjänster omfattar corporate finance, certified adviser, förvärv och företagsöverlåtelser (M&A), finansiell kommunikation, emissionshantering och likviditetsgaranti. Sedermera är en bifirma till ATS Finans AB, ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. Sedermeras huvudkontor finns i Malmö. Bolaget har även kontor i Lund (Medicon Village) och Norrköping (Norrköping Science Park). Organisationen består av cirka 20 personer. Sedermera arbetar för långvariga kund- och investerarrelationer.