Från Söndagskostym till Rolexklocka

Report this content

Sefina Pantbank fyller i år 130 år. Med alla dessa år i branchen har pantbanken varit med om det mesta i pantväg. Lagom inför 130-årsdagen så har Sefina har ändrat sin grafiska profil och gjort butikerna snyggare, men också blivit aktiva online och jobbar med att lyfta fram fördelarna med en pantbank.
- Pantbanken har alltid speglat samhället och vi är stolta över vår historia, säger Louise Ekehammar, marknadsansvarig på Sefina Pantbank.

Det blir ett jubileumsår i år för Sefina Pantbank, Nordens största pantbankskedja med huvudkontor i Stockholm. Sefina Pantbanks verksamhet baseras på lån med värdeföremål som säkerhet.

Företagets historia började 1884 då den 30-årige grosshandlaren Frans Oscar Swartling öppnade det första kontoret på Bellmansgatan 7 på Södermalm i Stockholm. Verksamheten expanderades successivt genom att allt fler kontor öppnades och vid sekelskiftet 1900 fanns fler kontor på Södermalm, men också på Östermalm och Kungsholmen. Samtidigt med pantlånerörelsen bedrevs butiksförsäljning av icke inlösta panter, främst klädesplagg, under namnet Handels AB Realisation. Bolaget hade även en butik i Visby på Gotland. Oscar Swartling drev verksamheten fram till sin död 1918 då hans hustru, Ellen Swartling, tog över. Hon kvarstod som firmans direktör till 1953, då hon vid 72-års ålder, lämnade över till sonen Bertil Swartling. Ellen Swartling var på sin tid en av de få kvinnorna i ledningen för en svensk finansrörelse.

"Som en gigantisk dåtida seconhandbutik"

När vi tar en titt i företagets arkiv ser vi hur verksamheten förändrats och utvecklats med åren. Lånebeloppen var med dagens mått skäligen blygsamma, under 1930-talet låg i genomsnitt på 30 kr. På 1950-talet var det vanligt att belåna kläder, såsom kavajer, kostymer, rockar, frackar och västar. På bilder från den tiden kan man se hur klädesplaggen hänger tätt i långa rader i företagets kontor, som en gigantisk dåtida secondhandbutik. Det var inte ovanligt att man lånade på söndagskläderna på måndag för att sedan lösa ut kläderna på fredag, när avlöningskuvertet sprättades upp. På så sätt kunde låntagaren vara snyggt klädd igen på lördag och söndag.

Andra föremål som på den tiden belånades friskt var pälsar, skor – även halvsulade – linne, bestick, rakapparater, dragspel, cyklar, dammsugare och radioapparater. Det var en tid när vardagsvarorna i ett hushåll ägde ett betydande värde, särskilt som om penningvärdet var så annorlunda mot dagens.

För en kostym kunde låntagaren kvittera ut kanske en femtiolapp, eller litet till om den var fin och med väst, enbart ett par byxor belånades till 5-15 kronor, skor och rakapparater till ca 10-15 kronor och en duk till en femma.

Hellre i strumplästen än pank

1950-talet var originalens tid. Skor lades upp på disken till belåning och efter att ha mottagit pengarna gick låntagaren ut barfota eller i strumplästen. Män som lånade på byxor mitt i vintern gick ut från pantbanken i bara långkalsongerna.

Vissa kunder kom in och pantsatte – och löste ut – samma vara vecka efter vecka. Med tiden kunde det hända att pantbelånaren blev oförsiktig och slutade kontrollera varan. Vid pantauktioner kunde man därför upptäcka att en fiollåda innehållande ett vedträ eller ett dragspel i fodral med några tegelstenar som skulle motsvara dragspelets tyngd.

"Yuppiepanten"

På 1980-talet, i kölvattnet på då det växande välståndet och den ekonomiska utvecklingen skedde också en omsvängning i fråga om vad som pantsattes. Nu var det inte främst söndagskostymer som hamnade på ”stampen”. Guld, juveler, dyrbara klockor och konstföremål pansattes. I vissa fall till alltför höga belopp, skulle det senare visa sig. Rolexklockor belånades under 1980-talet till belopp mellan 100 000 kr och 500 000 kr vilket ibland var över inköpspriset.

För att utöka lånestocken och förbättra lönsamheten startade Svensk Pantbelåning ett så kallat värdehus på David Bagares gata i Stockholm 1987 för belåning av konst, mynt och frimärken.

Några år in på 2000-talet tog Svensk Pantbelåning klivet in i Internetåldern genom att även sälja förfallna panter via nätet. Det skedde via danska Lauritz.com som ingått franchiseavtal med auktionspartnern Svenska Auktionshallen på Sveavägen i Stockholm. Ett par år senare upphörde samarbetet med det danska företaget. Istället inleddes ett nytt samarbete med Kaplans auktioner på Biblioteksgatan i Stockholm för försäljning av förfallna panter. 2010 köptes Sefina av Dollar Financial Group (DFG). Svensk Pantbelåning bytte i november 2009 namn till Sefina Pantbank.

Under 2013 introducerade Sefina Pantbank en hel del nyheter som att ändra namn från Svensk Pantbelåning till Sefina Pantbank, ändra den röd-vita profilen till en i svart-guld, piffade upp alla butiker samt lanserade en ny hemsida. I samband med den nya hemsidan så blev även Sefina verksam på sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram samt Pinterest.

Exempel på lite udda varor som hamnat hos oss:

• Ankpress i silver
  • Skor och trosor i 18K guld
  • Metalldetektor
  • En kund lånade 300 kronor på sin själ. Själen förvarades i kartong inslagen med papper och snören, packat av kund. Kunden löste själen innan han avled.
  • Fallskärm
  • Guldantenn till en rysk mobiltelefon.
  • En riddarunderarm med hand klädd i guld från 1600-talet, värderat av Christies
  • Snarkvarnare
  • Studentmössa från 60-talet

Nils Klevmarken, Operativ Chef

Louise Ekehammar, Marknadsansvarig

tel: 08-544 981 90 mail:info@sefina.se

Sefina Pantbank är Nordens största pantbankskedja med huvudkontor i Stockholm. Vår verksamhet baseras på lån med värdeföremål som säkerhet. Vi har funnits sedan 1884 och har idag en omsättning på ca 300 miljoner, ca 95 anställda och 22 butiker i Sverige.

Taggar:

Sefina Pantbank har en intressant historia med sina 130 år i branchen.