Sefina blir Sefina Pantbank

Report this content

Sefina vill med namnbytet tydliggöra sin ställning som pantbank. Vi vill lyfta fram pantbankens potential som det trygga och enkla lånealternativet.

Röd-vita Sefina blir guld-svarta Sefina Pantbank. Vi vill ge kunden ett enklare förhållningssätt att se på oss som aktörer i lånebranschen, och lyfta fram pantbanken som det naturliga valet när det kommer till snabba lån. Vi är med våra 22 butiker Nordens största kedja inom pantbelåning. Vi erbjuder kunden en fast ränta från 1%. Vi vill att kunderna ska känna sig väl bemötta både innan de kliver in i butiken, likaväl som när de är inne. Utsidan gör vi välkomnande och enkel med ett svart-guldmanér via foliering. Alla skyltar byts ut från Sefina till Sefina Pantbank. Vi tycker att konsumenter i många fall har en ganska liten kunskap kring det vi faktiskt erbjuder, och pantbanker som institution har i många fall även ett dåligt rykte.

Vi vill lyfta fram att man aldrig kan hamna i en skultfälla när man lånar via oss. I dag är det extra viktigt at lyfta fram, då många lånare vänder sig till kreditgivare som erbjuder skyhöga räntor som snabbt leder in i en dålig spiral. Hos oss lånar man med en värdesak som säkerhet, vilket blir en garant för ditt lån - du kan aldrig hamna i skuld. Om varan man lånat på inte hämtas ut så säljer vi den via Kaplans Auktioner. Ett eventuellt överskott tillfaller lånekunden.

En viktig sak vi gärna lägger krut på att förklara är att vi värderar saker - inte människor. Alla, oavsett var i livet man befinner sig, är välkomna till Sefina. Det är mycket ovanligt inom lånevärlden. Inga kreditupplysningar behövs - kunden borgar ju själv för sitt lån via säkerheten man lämnar i pant. Trygghet, enkelhet och snabbhet är våra ledord. Vi kommer att jobba för att nå ut med detta till en bredare publik.

Vi värderar dina saker - inte dig
Louise Ekehammar, marknadsansvarig Sefina Pantbank