Delårsrapport januari-juni 2000

Report this content

Delårsrapport januari - juni 2000 * Omsättning ökade med 48 % till en ny rekordnivå, 1308 Mkr (884) * Inom Enclosure Systems ökade försäljningen med 63 % * Koncernens resultat före skatt uppgick till 106 Mkr (- 178), varav 9 Mkr utgjordes av återbäring från SPP * Vinst per aktie uppgick till 3:20 kr (-5:77) * Produktionsanläggning i USA etablerad * Breddad kundbas Marknadsöversikt På Segerströms huvudmarknad, infrastruktur inom telekom, var marknadstillväxten fortsatt mycket stark under det andra kvartalet. Under första halvåret ökade Segerström sin försäljning inom Enclosure Systems med 63 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den brist på komponenter som rådde under inledningen av det andra kvartalet hade en dämpande effekt på leveransvolymerna av enclosure systems. Denna effekt har successivt avtagit under perioden och Segerström bedömer att kommande kvartal ej ska påverkas. Segerströms kunder inom telekom gör bedömningen att tillväxten kommer att vara fortsatt hög. Nettoomsättning Segerströmkoncernens omsättning under perioden januari - juni uppgick till 1308 Mkr (884), vilket är en ökning jämfört med motsvarande period 1999 med 48 procent. Under det andra kvartalet uppgick nettoomsättningen till 658 Mkr (440), vilket är en ökning med 50 procent. Nettoomsättning jan-jun jan-jun helår per verksamhets- område (Mkr) 2000 1999 1999 Enclosure systems 1056 647 1459 Automotive 217 212 410 Övrigt 35 25 35 Total nettoomsättning 1308 884 1904 Efter en temporär försvagning under april, relaterad till ovan nämnda komponentbrist, har volymerna inom Enclosure Systems haft en fortsatt stark utveckling. Omsättningen under det andra kvartalet uppgick till 539 Mkr (323), en ökning med 67 procent. För perioden som helhet var omsättningen 1 056 Mkr (647), vilket innebär en ökning med 63 procent jämfört med 1999. Inom Automotive var volymerna i nivå med motsvarande period föregående år. Under det andra kvartalet har genomförda modellbyten hos kunder haft viss dämpande effekt på leveranserna. Resultat Koncernens resultat före skatt under perioden januari - juni uppgick till 106 Mkr (-178). I resultatet ingår en diskonterad återbäring från SPP om 9 Mkr samt valutakursvinster om totalt 5 Mkr, vilka redovisas i rörelseresultatet respektive i finansnettot. Under andra kvartalet var resultatet före skatt 55 Mkr (-136), varav valutakursvinster utgjorde 1 Mkr. Verksamhetsområdet Enclosure Systems har efter genomfört strukturprogram en effektiv produktionsapparat. De kraftigt ökande volymerna ger en stark resultateffekt och verksamhetsområdet uppvisar ett mycket bra resultat. Den positiva utvecklingen har fortsatt efter periodens slut. Inom Automotive är lönsamheten fortfarande ej tillfredsställande. Det pågående rationaliseringsarbetet har dock lett till en viss resultatförbättring under perioden. Ytterligare positiva resultateffekter förväntas under det andra halvåret. Segerström bedömer att det resultat som rörelsen genererat under första och andra kvartalet representerar en uthållig intjäningsförmåga för koncernen vid nuvarande leveransvolymer. Strategi och etableringar Segerströms mål är att bli en av de tre ledande leverantörerna i världen av enclosure systems. Detta ska uppnås genom organisk tillväxt, där målet är att växa med 30 procent per år, och genom förvärv. Viktiga hörnstenar i företagets strategi för att nå dessa mål är dels att bredda kundbasen, dels att etablera en global närvaro. Arbetet med att bredda kundbasen pågår och har under det andra kvartalet resulterat i att Segerström erhållit nya order från Nokia och Lucent. I Segerströms brasilianska enhet utgör numera försäljning till Allgon, Emerson, Lucent, Motorola och NEC sammantaget en betydande del av enhetens totala omsättning. I linje med att bli en global leverantör har Segerström etablerat en produktionsanläggning i Atlanta, USA, under andra kvartalet. Anläggningen levererar enclosure systems till Ericssons amerikanska dotterbolag. Verksamheten är i produktion och uppstarten har fortskridit enligt plan. Etableringen är också ett led i arbetet med att bredda kundbasen då de amerikanska tillverkarna, exempelvis Lucent och Motorola, kan bearbetas effektivare med en anläggning i USA. Finansiell ställning Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 22,8% (19,4), en ökning från 20,6% vid utgången av 1999. Balansomslutningen har ökat med 188 Mkr sedan årsskiftet till 1138 Mkr (886). Ökningen förklaras av att den höga försäljningstillväxten medfört ett ökat behov av rörelsekapital. Koncernens egna kapital har sedan årsskiftet ökat med 63 Mkr till 259 Mkr (172). Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 14 Mkr (32), vilket är en ökning med 9 Mkr sedan årsskiftet. Ändrad omräkningsmetod Med anledning av styrelsens beslut att använda dagskursmetoden vid omräkning av utländska dotterbolag från och med 2000 istället för den monetära metoden, så har en omräkningsdifferens uppkommit innebärande att anläggningstillgångarna minskade i omräknat värde med 5,6 Mkr. Den uppkomna differensen har justerats mot det egna kapitalet i koncernens balansräkning. Investeringar Koncernens nettoinvesteringar uppgick under det första halvåret till 31 (55) Mkr. Anställda Medelantalet anställda var under perioden 1 562 (1 853). Antalet anställda uppgick vid periodens slut till 1 517. Incitamentsprogram På ordinarie bolagsstämma den 3 maj 2000 beslutades att uppta ett konvertibelt förlagslån, som skall kunna konverteras till aktier av serie B. Emissionen riktades till anställda i Sverige och Finland. 155 anställda tecknade totalt 25,4 Mkr. Lånet löper till den 30 juli 2003 och konvertering kan ske under perioden 1 april - 30 maj 2003. Konverteringskursen är 95 kr och vid full konvertering ökar antalet aktier med 267 540 aktier av serie B, vilket motsvarar en utspädning med 1,1 procent av kapitalet och 0,4 procent av rösterna i Segerström. Moderbolaget AB Segerström & Svensson AB Segerström & Svenssons nettoomsättning första halvåret 2000 var 15 Mkr (12). Resultat före skatt var 23 Mkr (5), vilket inkluderar resultat från aktier i dotterbolag med 28 Mkr (3). Inga nämnvärda investeringar i anläggningar har skett. Moderbolagets värde på andelar i koncernföretag har genom aktieägartillskott under första halvåret 2000 ökat med 42 Mkr och utlåningen till koncernföretag har ökat med 96 Mkr. Räntebärande skulder har ökat med 158 Mkr i moderbolaget. Likvida medel är oförändrade jämfört med det senaste årsskiftet. Utveckling resten av året Bolaget bedömer att förutsättningarna under resten av året ur volym- och resultatsynpunkt kommer att vara goda. Nästa rapportdatum Delårsrapport för perioden januari - september 2000 avges den 7 november 2000. Stockholm den 17 augusti 2000. Styrelsen För ytterligare information, kontakta: Kurt Jofs, VD och koncernchef, tel: 08-752 18 31 mobil: 070-638 83 61 Stefan Johansson, finansdirektör, tel: 08-752 18 38, mobil: 070-371 50 06 eller besök www.segerstrom.se Delårsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Segerström & Svensson är en internationell koncern med fokus på utveckling, tillverkning och försäljning av avancerade skåpssystem för inneslutning av elektronik - enclosure systems - till tele- och datakomindustrin. Koncernens mål är att bli en av de tre ledande leverantörerna i världen av enclosure systems inom en treårsperiod. Med processer för produktutveckling, tillverkning, systemintegration och logistik i världsklass samt internationell närvaro ska Segerström vara kundens bästa val av partner för utvecklingsprojekt och långsiktiga relationer. Exempel på användningsområden för enclosure systems är radiobasstationer, publika växlar och företagsväxlar. Omkring 75 procent av koncernens leveranser av enclosure systems går till applikationer inom mobil telefoni och Internet. Bland kunderna märks Allgon, Ericsson, Flextronics, Lucent, NEC, Nokia och Solectron. Koncernen har omkring 1 500 anställda i Sverige, Finland, Brasilien, Belgien, Storbritannien, Ungern och USA. Segerström noteras på Attract 40 vid OM Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT00920/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/17/20000817BIT00920/bit0002.pdf Hela rapporten