Strategiskt förvärv stärker Segerströms position

Report this content

Strategiskt förvärv stärker Segerströms position * Segerström förvärvar Lewis C. Grant - en ledande brittisk leverantör av enclosure systems * Förvärvet stärker Segerströms globala närvaro och breddar kundbasen * Motorola betydande kund * Segerströms omsättning ökar genom förvärvet med cirka 550 Mkr på helårsbasis * Köpeskillingen uppgår till GBP 20 miljoner, motsvarande cirka 275 Mkr * Nyemission om cirka 200 Mkr med företrädesrätt för nuvarande aktieägare * Förvärvet väntas redan under innevarande verksamhetsår ge ett positivt bidrag till koncernens nettoresultat. Från 2001 och framåt bedöms förvärvets bidrag till koncernens nettoresultat öka. Segerström har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Lewis C. Grant Ltd ("LCG"), en ledande brittisk leverantörer av enclosure systems till telekomsektorn. Köpeskillingen uppgår till GBP 20 miljoner, vilket motsvarar omkring 275 Mkr. Bakgrund och motiv Inom tele- och datakomsektorn är förändringstakten hög och under de senaste åren har leverantörens roll kraftigt förändrats. Segerströms befintliga och potentiella kunder strävar efter att utöka samarbetet med ett reducerat antal leverantörer. Förutom att kunna erbjuda kvalitet och korta ledtider till rätt pris får faktorerna global närvaro, flexibel tillverkning och utvecklingsresurser allt större betydelse. Segerströms mål är att bli en av de tre ledande leverantörerna i världen av enclosure systems. Detta ska uppnås genom organisk tillväxt, där målet är att växa med 30 procent per år, och genom förvärv. Viktiga hörnstenar i företagets strategi för att nå dessa mål är dels att bredda kundbasen, dels att etablera en global närvaro. Förvärvet av LCG tillför Segerström en årlig omsättning som för närvarande uppgår till cirka GBP 40 miljoner (550 Mkr) och som uppvisar en hög tillväxt. Genom förvärvet förstärker också Segerström sin globala närvaro med en strategiskt lokaliserad och modern produktionsanläggning. Vidare medför förvärvet att Segerström kraftigt ökar sin försäljning till Motorola, en av världens ledande aktörer inom mobil telefoni. Sedan tidigare är Segerström leverantör till Motorola i Brasilien. Förvärvad verksamhet LCG, ett privatägt bolag, grundades 1846 och är idag en av Storbritanniens ledande leverantörer av integrerade skåpsystem för telekom. Verksamheten är lokaliserad till Edinburgh, Skottland, och bolaget har cirka 330 anställda. Under de senaste fem åren har omfattande investeringar gjorts och bolaget förfogar idag över en modern produktionsanläggning. LCG:s verksamhet omfattar design, tillverkning, systemintegration samt systemtest av enclosure systems. Omkring 70 procent av försäljningen går till tele- och datakomsektorn. Största kund är Motorola GSM, Storbritannien, som är Motorolas globala försörjningsenhet för GSM. LCG kommer att vara ett helägt dotterbolag till AB Segerström & Svensson och ingå i affärsområde Enclosure Systems. Nuvarande VD Allan Stevenson fortsätter att leda bolaget och blir globalt ansvarig för koncernens kontakter med Motorola. "Lewis C. Grant är en välrenommerad tillverkare av enclosure systems och passar våra strategiska behov perfekt. Företaget uppvisar en stark försäljningstillväxt, har en modern produktionsanläggning med strategisk lokalisering samt en bra kundstruktur. Förvärvet stärker vår marknadsposition och innebär ett viktigt steg mot vårt mål att bli en av de tre ledande aktörerna i branschen.", säger Kurt Jofs, VD och koncernchef i Segerström. Finansiering Förvärvet av LCG avses att dels finansieras genom en nyemission om cirka 200 Mkr med företrädes-rätt för Segerströms aktieägare, dels genom en ny kreditfacilitet. Villkoren för nyemissionen kommer att offentliggöras inom kort. Finansiella aspekter Köpeskillingen för aktierna i LCG uppgår till GBP 20 miljoner, omkring 275 Mkr. Bolaget kommer att konsolideras från och med den 1 september 2000. LCG har brutet räkenskapsår och redovisade för perioden april 1999 till mars 2000 en omsättning på GBP 20,5 miljoner med ett resultat före skatt om drygt GBP 1,8 miljoner. För tolvmånadersperioden fram till 31 mars 2001 beräknas omsättningen uppgå till cirka GBP 40 miljoner. Under perioden september - december 2000 beräknas LCG omsätta cirka GBP 13 miljoner, motsvarande 180 Mkr, med ett resultat före skatt om cirka GBP 1,0 miljon, motsvarande knappt 14 Mkr. Detta innebär en nettomarginal om cirka 7,5 procent, vilket bedöms utgöra en uthållig nivå. LCG:s balansomslutning uppgick till GBP 13 miljoner per 30 juni 2000, motsvarande cirka 180 Mkr. Förvärvet beräknas ge upphov till en goodwillpost om cirka GBP 18 miljoner, motsvarande cirka 250 Mkr, som avses skrivas av på 20 år. Efter genomförd nyemission beräknas soliditeten i Segerström uppgå till drygt 30 procent. Redan under innevarande verksamhetsår väntas förvärvet ge ett positivt bidrag till koncernens nettoresultat. Under perioden september - december innevarande verksamhetsår beräknas LCG bidra med ett resultat före skatt om cirka 8 Mkr efter beaktande av goodwillavskrivning och finansierings- kostnad. Från 2001 och framåt bedöms förvärvets bidrag till koncernens nettoresultat öka. Beräkningarna inkluderar ej rationaliserings- och synergieffekter. Inbjudan till Press- och analytikerträff Med anledning av förvärvet inbjuder Segerström till en press- och analytikerträff idag kl 13:00 i Industrihusets lokaler, Storgatan 19, Stockholm. För ytterligare information, kontakta: Kurt Jofs, tel: 08-752 18 39 Se även www.segerstrom.se Segerström & Svensson är en internationell koncern med fokus på utveckling, tillverkning och försäljning av avancerade skåpssystem för inneslutning av elektronik - enclosure systems - till tele- och datakomindustrin. Koncernens mål är att bli en av de tre ledande leverantörerna i världen av enclosure systems inom en treårsperiod. Med processer för produktutveckling, tillverkning, systemintegration och logistik i världsklass samt internationell närvaro ska Segerström vara kundens bästa val av partner för utvecklingsprojekt och långsiktiga relationer. Exempel på användningsområden för enclosure systems är radiobasstationer, publika växlar och företagsväxlar. Omkring 75 procent av koncernens leveranser av enclosure systems går till applikationer inom mobil telefoni och Internet. Bland kunderna märks Allgon, Ericsson, Flextronics, Lucent, Motorola, NEC, Nokia och Solectron. Koncernen har omkring 1 500 anställda i Sverige, Finland, Brasilien, Belgien, Storbritannien, Ungern och USA. Segerström noteras på Attract 40 vid OM Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00150/bit0002.pdf