Fokus på kvalitet och trygghet

Pressmeddelande. Stockholm 17 november 2020.
Sehlhall Fastigheter. Delårsrapport juli – september 2020.

• Hyresintäkter om 3 166 Tkr. Merparten från förvaltning av gruppbostäder.
  • Driftnetto om 2 673 Tkr vilket motsvarar en driftmarginal på 82 procent.
  • Kassaflöde om -28 006 Tkr, huvudsakligen på grund av fortsatta investeringar i fastigheter.
  • Genomsnittlig kontraktslängd på avtalade hyreskontrakt är 11 år, kontrakt tecknade under tredje kvartalet har en längre löptid.
  • Byggrätter med bindande förvärvsavtal om 58 175 kvm BTA. En ökning om 31 procent.
  • Landbank på 1 820 621 kvm i pågående markförädling.

VD har ordet

Sehlhall håller ett högt tempo och samtliga kompetensområden utvecklas enligt plan. Vår omfattande landbank och vårt fokus på högkvalitativ social infrastruktur, borgar för en fortsatt gynnsam utveckling.

Under våren och sommaren har vi genomfört ett intensivt arbete kopplat till Corona. Det handlar om initierade form-, konstruktions- och tekniklösningar för att minimera risken för smittspridning. En stor del av Sveriges sociala infrastruktur byggdes under sextio- och sjuttiotalet, vilket innebär rumsliga och tekniska brister. I nybyggda fastigheter finns bättre förutsättningar att skapa trygga och smittsäkra miljöer. Vi har också fattat beslut om att utrusta våra vård- och omsorgsboenden med mobil syrgas, något som anses öka möjligheten för vårdgivare att erbjuda en kvalitativ, värdig och säker omsorg. Vi hoppas att flera aktörer i branschen följer vårt initiativ.

Vårt hållbarhetsarbete går framåt och som exempel uppförs vårdboendet i Täby enligt miljöcertifieringen Leed Gold och vi bygger förskolan i Halmstad med återbrukat tegel. Vidare fortsätter arbetet med ISO-certifiering (miljö och kvalitet) och vi genomför livscykelanalyser på samtliga projekt, detta för att successivt ta oss mot vår målsättning om klimatneutral social infrastruktur.

Efter periodens utgång har vi tecknat flera entreprenadavtal, erhållit bygglov i Täby och fått vår detaljplan i Eskilstuna godkänd. Vi vann också en markanvisningstävling om ny förskola i Norrtälje.

Dan T. Sehlberg, vd och koncernchef

Denna information är sådan som Sehlhall Fastigheter AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, enligt nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 november 2020, klockan 07.00 (CEST).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Uhlén, CFO, +46 (0)708 34 71 34, ir@sehlhall.se

Om Sehlhall Fastigheter:

Sehlhall Fastigheter bygger och förstärker landets sociala infrastruktur. Vi skapar och förvaltar moderna, hållbara omsorgsfastigheter med människan i centrum. Sverige står inför demografiska utmaningar och brottas med ett växande underskott av olika samhällsfunktioner, t.ex. skolor, förskolor, grupp- och vårdboenden. Det vill Sehlhall Fastigheter med engagemang, kunskap och erfarenhet bidra till att bygga bort.