Hög aktivitetsnivå för fortsatt tillväxt

Pressmeddelande. Stockholm 22 februari 2024, Sehlhall. Delårsrapport oktober december 2023

• Hyresintäkter uppgick till 9 148 Tkr (8 963), en ökning med 2 procent. Föregående år ingick utflyttningshyra vid avyttring av gruppbostaden i Umeå.
  • Driftnetto uppgick till 7 810 Tkr (6 807) vilket gav en driftmarginal på 85 (76) procent.
  • Värdeförändringar uppgick till – 13 639 Tkr (5 168), påverkat av högre avkastningskrav utifrån rådande marknadsförutsättningar.
  • Kassaflödet uppgick till -65 218 Tkr (-1 341), primärt drivet av en fortsatt hög investeringstakt samt tillträde av två fastigheter.
  • Genomsnittlig kontraktslängd uppgår till 12 år (11 år), ett nytt kontrakt signerat i kvartalet.
  • Byggrätter med bindande förvärvsavtal uppgick till 73 092 kvm BTA (65 426).
  • Landbank på 1 944 962 kvm (1 919 621) i pågående markförädling.

Trots att 2023 var utmanande utifrån inflation och ränteläge, så bibehöll vi en hög tillväxt. För helåret steg våra förvaltningsintäkter med 38 procent och vår förvaltningsmarginal landade på 83 procent. Vi investerade 172 Mkr i att skapa ett nettotillskott av modern social infrastruktur vilket ger oss fortsatt goda tillväxtutsikter.

Under kvartalet erhöll vi startbesked för vårt nya vårdboende i Nynäshamn och den kommande förskolan i Norrtälje. I Västerås tillträdde hyresgästen den utbyggda förskola som färdigställdes före jul. Efter periodens utgång så har vi färdigställt ett nytt gruppboende på Gotland samt tecknat hyresavtal för det kommande vårdboendet om 80 lägenheter i Upplands Bro. I det projektet inkluderar vi även ett gruppboende och även det har vi tecknat hyresavtal för. Sammantaget bedömer jag att vår projektportfölj är stark och att projektmöjligheterna på en annars avvaktande marknad är goda. Vi fortsätter att prioritera genomförandekraft och agerar selektivt på de möjligheter som uppkommer.

Även i helägda Stadsbyggnadsbolaget framskrider projekten väl och jag räknar med planstart på minst tre av våra områden under 2024. Vår affärsmodell och plattform uppskattas av markägare.

Under kvartalet har vi fortsatt vårt målmedvetna hållbarhetsarbete. För 2023 var vår milstolpe att alla våra hyresgäster skall ha gröna hyresavtal alternativt gröna bilagor avseende verksamhetens elanvändning. Detta har vi nu uppnått. Efter periodens utgång har vi också gått i mål med miljöcertifiering av samtliga befintliga gruppbostäder äldre än tre år enligt Miljöbyggnad i Drift.

Social infrastruktur är och förblir en central del av alla fungerande samhällen. Kraven ökar dessutom på arbetsmiljön, de boendes trygghet samt social och ekologisk hållbarhet, vilket innebär att en betydande del av det befintliga beståndet av förskolor, grupp- och vårdbostäder behöver uppgraderas eller helt bytas ut. Oroande är då att många aktörer väljer att avstå nödvändiga investeringar i social infrastruktur, och att kommuner skjuter på renovering och förnyelse av sina fastigheter. Att detta sker i ett läge med snabbt växande underskott, i kombination med en akut personalbrist, är alarmerande.

För oss är det självklart att fortsätta att investera för att skapa ett nettotillskott av kvalitativa omsorgsfastigheter som bidrar till uppbyggnaden av vårt lands välfärd. Detta är en övertygelse som vi delar med våra ägare där många ser sitt engagemang i Sehlhall som en så kallad påverkansinvestering, Impact Investment. God ekonomisk avkastning i kombination med en tydlig samhällsnytta. Jag är stolt över att Sehlhall kvalificerar sig för dessa dubbla mål.

2020 upptog vi ett obligationslån om 250 miljoner kronor för att säkerställa vår genomförande kapacitet. Lånet löper till och med den sista oktober 2024 och tillsammans med våra banker har vi påbörjat arbetet med refinansiering. Min bedömning är att detta löses under Q1 2024 på ett sätt som ger oss en fortsatt god investeringskraft.

Jag ser med tillförsikt på 2024. Vi fortsätter att skapa en stabil och god tillväxt samtidigt som vi bidrar till att Sverige kan möta behovet av hållbara omsorgsfastigheter och bostadsbyggrätter i strategiska lägen. Doing good while doing well.

DanT. Sehlberg, vd och koncernchef

Denna information är sådan som Sehlhall är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, enligt nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari, 2024, klockan 14:00 (CEST). För ytterligare information, vänligen kontakta: Erik Uhlén, CFO, +46 (0)708 34 71 34, ir@sehlhall.se

Sehlhall skapar social infrastruktur för livets alla faser. Det gör vi genom att utveckla och förvalta moderna, hållbara omsorgsfastigheter med människan i centrum. Sverige står inför demografiska utmaningar och ett växande underskott av olika samhällsfunktioner, till exempel förskolor, skolor, grupp- och vårdboenden. Det vill Sehlhall med engagemang, kunskap och erfarenhet bidra till att lösa.