SEKAB: Ingen ”slav-etanol” i Sverige

Hållbar etanol klar under året

Med anledning av debatten om sockerrörsarbetare i Brasilien framhåller importören Sekab att det redan idag ställs mycket hårda krav på företagets leverantörer och odlare. Genom detta hjälper Sverige även till med att förbättra villkoren för de brasilianska arbetarna ute på fälten

– Hos våra leverantörer av sockerrörsetanol måste förhållandena vara socialt och miljömässigt acceptabla för alla inblandade parter, säger Per Carstedt, VD i Sekab, som svarar för merparten av importen av brasiliansk etanol till Sverige. Det innebär också nolltolerans när det gäller barnarbete.

Sekab har sedan 2006 drivit ett intensivt arbete för att utveckla system för tydliga krav vad gäller sociala och miljömässiga frågor. Detta är dessutom kopplat till uppföljning och verifiering för hela produktionskedjan av en oberoende tredje part, säger Carstedt. Sekab räknar med att de första leveranserna av dessa hårdare kontrollerade volymer kommer till Sverige under sommaren i takt med att den nya skördesäsongen börjar.

Brasiliens jordbruksminister bekräftade häromdagen att nya miljöregler för sockerrörsodling skall vara klara i sommar. Jordbruksministern betonar att ökad odling i huvudsak skall ske på tidigare betesmarker och att expansionen görs utan att ett enda träd huggs ner.

– Vi hoppas också att det EU-arbete med hållbarhetskriterier som pågår – både för biodrivmedel och fossila bränslen – så snabbt som möjligt leder till gemensamma kravnivåer ur alla aspekter, säger Carstedt.

Mekanisering
Av debatten är det lätta att tro att sockerrörsplantager finns på varje odlingsbar markbit i Brasilien. I verkligheten är det mindre än en procent av den totala landytan som används för sockerrörsodling – hälften blir socker och hälften etanol. Majs odlas på dubbelt så stor yta, soja på den tredubbla och boskapsskötsel bedrivs på 30 gånger större yta.

Arbetet på de brasilianska plantagerna, oavsett om det gäller kaffe, soja, majs, bomull, sockerrör, etc, sker till stor del manuellt. Men mekaniseringen på sockerrörsfälten har inletts och skall för SEKABs alla partners vara genomförd till 2014.

Mekaniseringen sker särskilt snabbt i Sao Paulo-regionen, som producerar över 60 procent av Brasiliens etanol. De tunga jobben att manuellt skörda och plantera sockerrör har under de senaste åren minskat kraftigt.

Nu pågår samma process i den brasilianska sockerrörsindustrin som den svenska skogsindustrin och jordbruket gick igenom för 50 år sedan. En maskin kan ersätta 80-90 personer som arbetar manuellt. Mekaniseringsgraden utvecklas snabbast i Sao Paulo-regionen, varifrån merparten av den etanol vi tankar i våra svenska etanol-hybrider kommer.

I debatten hämtas ofta exempel på dåliga arbetsförhållanden från den mindre utvecklade nordöstra delen av Brasilien. Valet för outbildade står där oftast mellan arbetslöshet eller jobb som lantarbetare. I Sao Paulo-området är det absoluta flertalet av sockerrörsarbetarna registrerade och organiserade.

Bränning bort
I och med mekaniseringen upphör den bränning på sockerplantagerna som idag görs för att underlätta lantarbetarnas manuella jobb genom att ta bort de vassa löven, insekter, ormar, etc. Arbetstiden har också kortats för manuella jobb och nya villkor har införts för bl a hälsovård och utbildning.

Tillsammans med regeringen, de fackliga organisationerna och utbildningsinstitut driver etanolindustrin program där de som riskerar att bli övertaliga vid mekaniseringen utbildas för nya arbetsuppgifter. De stora och seriösa företagen har åtagit sig att medverka till att så många som möjligt får nya jobb.

Investeringar på ca 100 miljarder kronor fram till 2013 i fabriker, utrustning, infrastruktur och annan expansion betyder också att ny sysselsättning skapas. 300 000 nya jobb beräknas tillkomma. Idag har ca 1 miljon sin försörjning inom sockerrörsindustrin. De har bättre betalt än den genomsnittlige lantarbetaren i Brasilien.

– Det är uppenbart att etanolproduktionen verksamt bidrar till att bekämpa fattigdomen i landet, säger Carstedt.

Levnadsstandarden och arbetsförhållandena är dock fortfarande många år efter vad vi räknar som självklara nivåer i Skandinavien. Men, via nära samarbete och ömsesidig respekt för de utmaningar som stora strukturella omställningar kräver, kan vi påverka med våra värderingar om hållbara produktionsmetoder och arbetsvillkor.

– Vi använder vårt inflytande som stora kunder av brasiliansk etanol för att stödja och påskynda utvecklingen i önskad riktning, säger Per Carstedt.

Kontakt:

Per Carstedt