Almega Tjänsteföretagen lägger olovlig lockout: Halverar lönen för SEKOs medlemmar

Jobba 70 timmar – men bara få betalt för 35 timmar. Det är vad Almega Tjänsteföretagen vill tvinga SEKOs medlemmar inom skärgårdstrafiken att göra enligt ett nyligen lagt varsel.

SEKOs konflikt med Almega Tjänsteföretagen fortsätter. SEKO har tidigare varslat om blockad inom avtalsområdet skärgårdstrafik och nu svarar Almega Tjänsteföretagen med en stridsåtgärd som SEKO hävdar är olovlig.

SEKO-medlemmarnas arbetsschema är utformat så att de varvar en 70 timmars arbetsvecka med en helt ledig vecka. Lönen under den lediga veckan baseras på intjänad tid från föregående vecka. Det Almega Tjänsteföretagen nu gör är att de varslar om lockout. Det innebär att de inte kommer att betala ut lön till SEKOs medlemmar under deras lediga veckor.

– Det här är en olovlig stridsåtgärd. Våra medlemmar har ju redan tjänat in lönen som Almega Tjänsteföretagen nu vill dra in. Att först jobba en hård och tuff 70-timmars vecka och sedan bara få betalt för halva den tiden är naturligtvis inte tillåtet, säger SEKOs avtalssekreterare Sven-Olof Hellman.

För mer information om SEKO:s varsel, klicka här

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49