Arriva förklarar krig mot hela fackföreningsrörelsen

Tågföretaget Arriva går nu över alla gränser i syfte att sätta munkavle på skyddsombud och fackliga företrädare. Under gårdagen försökte företaget köpa ut huvudskyddsombudet på Pågatågen i Skåne. Skälet är enligt arbetsgivaren att han är allmänt jobbig och att han använt en olämplig formulering i ett mejl till medlemmarna i Sekos klubb på Pågatågen.

Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson, menar att detta är ett angrepp på hela fackföreningsrörelsen.

– Detta är en ren krigsförklaring mot alla skyddsombud och fackligt aktiva. Att skrämma människor som driver viktiga arbetsmiljöfrågor till tystnad är att gå över alla rimliga gränser som arbetsgivare, säger Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson.

– Huvudskyddsombudet är en engagerad person som brinner för arbetsmiljöfrågorna och sätter de anställdas perspektiv i första rummet. Att detta viktiga arbete ska bestraffas av en arbetsgivare är en synnerligen allvarlig signal om vilken syn Arriva har på föreningsrätt, yttrandefrihet och arbetsmiljö, fortsätter Valle Karlsson.

Bläcket har knappt hunnit torka på den avtalsuppgörelse som Seko och Almega skrev under för några veckor sedan. Seko var nöjda med avtalet och förhandlingarna var konstruktiva med Almega. Avtalet innebär bland annat mer ordning och reda i spårtrafikbranschen och villkoren för vissa yrkesgrupper på Pågatågen reglerades även i det centrala avtalet. Detta var en stor facklig seger som förhindrade lönedumpning för medlemmarna på Pågatågen i Skåne. Arriva däremot är djupt missnöjda då det innebär högre lönekostnader för företaget. Seko tror att uppgörelsen är ett av skälen till företagets agerande mot huvudskyddsombudet.

– Risken är uppenbar att Arriva nu ägnar sig åt ren hämnd mot en av våra förtroendevalda för att de är missnöjda med uppgörelsen. Hen satt dessutom med i vår förhandlingsdelegation och var med och påverkade utfallet i förhandlingen. Är det såhär, då finns ytterligare en dimension i detta som går över alla gränser, säger Valle Karlsson. Huvudskyddsombudet är kallad till ett nytt möte med Arriva på måndag med anledning av att hen tackat nej till att bli utköpt. Det återstår att se vad Arriva planerar att göra. Frågan är principiell för Seko.

– Vi kommer givetvis att driva denna fråga i kaklet på olika sätt. Hur och på vilka sätt återstår att se, säger Valle Karlsson.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson, Planerings- och kommunikationschef, Seko, 070-631 59 49