Avtal för 24 000 postanställda SEKO-medlemmar klart – tydlig låglönesatsning

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har idag tecknat ett nytt avtal för omkring 24 000 anställda inom Posten AB. Avtalet är treårigt och ger ett löneökningsutrymme på 800 kronor i månaden för varje avtalsår. Avtalet innebär en tydlig låglönesatsning och höjd ingångslön.

Avtalet ger SEKOs medlemmar ett bra utfall och betyder nu att det blir en satsning på att höja de lägsta lönerna inom Postkoncernen. – Att löneutrymmet har fastställts i kronor i stället för i procent kommer att innebära möjligheter till bra lönelyft för dem som har de lägsta inkomsterna. Det är tillfredsställande och ligger helt i linje med SEKOs utgångspunkter inför förhandlingarna, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

I den centrala uppgörelsen finns också nya skrivningar om arbetstidsförkortning.
– Avtalet har stärkts upp när det gäller arbetstidsbestämmelserna, framförallt när det gäller arbetstidsförkortning. Detta innebär att arbetstiden vid oregelbundet arbete och nattarbete sänks till 38 respektive 36 timmar per vecka, säger Sven-Olof Hellman, avtalssekreterare på SEKO.

Avtalsuppgörelsen i korthet:

- Löneökningsutrymme är för heltidsanställd 800 kr/månad och avtalsår, varav 350 kr/månad är individgaranti.
- Låglöneprofil genom krontalspåslag.
- Införande av ny lönetrappa med snabbare slutlön.
- Höjning av ingångslönerna till 16 000 kr/månad.
- Kompensation för nationaldagen när den infaller på lördag eller söndag.

För ytterligare information: Jonas Pettersson, informations- och presschef, 070-631 59 49 Erik Sandberg, informations- och pressgruppen, 070- 600 24 96