Avtal klart för 10 000 spårtrafikanställda

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – och Almega har strax före midnatt kommit överens om ett nytt avtal för omkring 10 000 medlemmar på spårtrafikområdet. Det centrala avtalet är stärkt och innehåller löneökningar på 3,5 procent och en lösning av inhyrningsfrågan. Avtalet löper under 24 månader. Parterna har kommit överens utan medling.

– Överenskommelsen innebär att arbetsgivare inte längre kommer att kunna kränka arbetstagare som har företrädesrätt till återanställning, säger SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén.

Avtalet innehåller också ökad anställningstrygghet för personer som på grund av sjukdom inte längre kan ha säkerhetstjänst.
– Denna fråga har vi arbetat med under sex år så det känns väldigt bra att vi nu hittat en lösning, säger Valle Karlsson, ombudsman på SEKO.

SEKO har under flera år drivit frågorna kring ensamarbete och hot- och våld inom spårtrafikbranschen. Även i denna fråga innebär avtalet framsteg. – Parterna ska under avtalsperioden fokusera på att jobba med dessa frågor. Bland annat tillsätts en arbetsgrupp som ska arbeta med att hitta lösningar, fortsätter Karlsson.

Avtalet i korthet:

• Avtalsperiodens längd är två år och löper ut den sista mars 2012.
• Lönerevision sker 1 juni 2010 samt 1 juni 2011, och ska omfatta en pott om minst 0,9 procent 2010 och 2,6 procent 2011.
• Lägsta lönen i avtalet höjs med 3,5 procent • Ökad anställningstrygghet för personer som på grund av sjukdom inte längre kan ha säkerhetstjänst.
• Arbetsgrupp tillsätts för att hitta lösningar när det gäller ensamarbete samt hot- och våld för ombordspersonal. • Användning av visstids- och timanställda ska diskuteras med facket i samband med förhandling om arbetstid.
• Centrala riktlinjer för tydligare och fler lokala arbetsmiljöavtal • Lösning av inhyrningsfrågan.

Ytterligare information: Valle Karlsson, ombudsman, SEKO: 070-240 24 50 Roger Pettersson, ombudsman, SEKO: 070-609 06 13 Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49