Avtal klart för 2 000 SEKO-medlemmar i energibranschen

SEKO – Facket för Service och Kommunikation och arbetsgivarorganisationen, KFS (Kommunala Företagens Samorganisation), kom under kvällen överens om ett nytt avtal för cirka 2 000 medlemmar i energibranschen, främst elmontörer och drifttekniker. Avtalet är treårigt och innehåller bland annat ett löneökningsutrymme på 10,2 %.

· Avtalet är treårigt och gäller från 1 april 2007 – 31 mars 2010 · Löneökningsutrymmet är 3,8% för 2007, 3,0% för 2008 samt 3,4% för 2009 · Lägstalönerna höjs till 14 800 kronor för 2007, 15 300 kronor för 2008 samt 15 800 kronor för 2009 för arbetstagare som fyllt 19 år, i yrke där arbetsgivaren kräver och arbetstagaren har gymnasial yrkesutbildning samt ett års sammanhängande anställning i yrket efter genomgången utbildning.
· En partsgemensam arbetsgrupp tillsätts för att utreda förutsättningarna för långtidssjukas möjligheter att omfattas av Trygghetsfonden.
· I övrigt innehåller avtalet förmåner när det gäller bland annat betald ledighet vid vissa typer av läkar- och tandläkarbesök, föräldraledighet och kompensation vid utbildning.

Ytterligare information:

Christer Carlsson, ombudsman, SEKO: 070-655 45 46 Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49