Avtal klart för maskinförare

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – och Maskinentreprenörerna (ME) har under torsdagen kommit överens om ett nytt avtal för omkring 5 000 medlemmar, huvudsakligen verksamma som maskinförare.

– Med tanke på utgångsläget, där motparten ville sänka både lärlingslöner och ingångslöner för färdigutbildade, är vi nöjda med att ha fått till en bra ökning i grundlönerna. Kraven på tryggare anställningar, vilket har uppnåtts med de nya reglerna om inhyrning av arbetskraft, har vi fått gehör för även på detta område, vilket är en framgång, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Avtalet i korthet:

• Avtalet är två-årigt och löper ut den 31 mars 2012 • Utgående löner höjs med 287 kr/mån den 1/6 2010 och med 487 kr/mån den 1/4 2011 • Grundlönerna höjs för maskinförare för samma period med 522 kr/mån respektive år.
• Särskilda regler har införts vid inhyrning av personal samtidigt som det finns tidigare anställd personal med företrädesrätt till återanställning.
• Höjd standard av personalutrymmen, vilket bland annat innebär att det från och med 2015 ska installeras duschar i vagnar som också är personalutrymmen Ytterligare information: Jonas Pettersson, kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Sandberg, bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96