Fler fängelser och häkten kommer att läggas ned – SEKO starkt kritiskt

Fler anstalter och häkten kommer att läggas ner och många arbetstillfällen hotas inom svensk kriminalvård. Detta eftersom regeringen skjuter till för lite pengar. SEKO – Facket för Service och Kommunikation – som organiserar de anställda inom Kriminalvården, menar att det är mycket olyckligt, särskilt eftersom Kriminalvården har aviserat att flera redan projekterade nybyggnationer av anstalter nu stoppas.

SEKO menar att anslaget till Kriminalvården inte kommer att tillgodose det stora behov som uppstår när de dömda blir allt fler och trycket på Kriminalvården ökar.

– Regeringen stryper möjligheterna för Kriminalvården att fullgöra sitt uppdrag. I stället för att bedriva en utvecklande verksamhet tvingas man nu att använda skattemedel för att lösa ut bindande hyreskontrakt och planerade nybyggnationer. Det är ett kraftigt resursslöseri, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

En utredning som generaldirektör Lars Nylén har tillskapat ska snabbt identifiera vilka anstalter som ska avvecklas. Utredningen ska vara klar redan i början av november. SEKO befarar att anstalterna i Kalmar, Mariestad, Karlskrona och Kirseberg (Malmö) läggs ned. Även ett antal häkten är i farozonen, bland annat i Norrköping. Omkring 500 platser och ungefär lika många arbetstillfällen kan komma att försvinna. Detta trots att antalet intagna i svenska fängelser aldrig under de senaste 15 åren varit så högt som idag.

– De tidigare stora problemen med överbeläggning på fängelserna hamnar återigen i fokus. En av flera negativa konsekvenser av detta blir en kraftigt försämrad arbetsmiljö för de anställda. Därför borde regeringen snarast se över sitt ställningstagande och ge Kriminalvården ekonomiska garantier så att de påbörjade nybyggnadsprojekten kan slutföras. Det är viktigt för att kunna bedriva en stabil och långsiktig kriminalvårdspolitik, säger Janne Rudén.

För ytterligare information: Erik Sandberg, Kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96 Roland Urbansson, samordnare SEKO Kriminalvård, region Öst, 0480-154 49 Ing-Marie Persson, samordnare SEKO Kriminalvård, region Syd, 073-994 05 74 Tage Björk, samordnare SEKO Kriminalvård, region Nord, 090-695 58 27