Historiskt kort avtal klart för SEKO-medlemmar på sjön

SEKO – Facket för Service och Kommunikation, och arbetsgivarmotparten, SARF, kom idag överens om ett nytt avtal för cirka 5 000 SEKO-medlemmar i sjöfartsbranschen. Avtalet är ett sjumånadersavtal och SEKO:s vice förbundsordförande, Tomas Abrahamsson, betecknar uppgörelsen som historiskt kort. Skälet är den politiska ovissheten om jobbavdraget för sjömän.

Vad händer då om regeringen inte omprövar sitt beslut?

- Det innebär att vi måste kräva kompensation för våra medlemmar så att de får en löneökning som motsvarar vad de skulle fått ut med jobbavdraget. Men jag utgår ifrån att regeringen under hösten omprövar sitt beslut som är oerhört orättvist mot en viktig grupp i samhället, fortsätter Abrahamsson.

Avtalet i korthet:

· Avtalet är ett sjumånadersavtal och löper ut den 31 december 2007 · Avtalet ger en löneökning på 525 kronor i månaden samt ett ombordtillägg på 200 kronor i månaden

Ytterligare information:

Tomas Abrahamsson, vice förbundsordförande, SEKO: 070-592 68 91 Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49