"Inför ett enhetligt skeppsregister för EU"

I morgon träffar infrastrukturministern representanter från den svenska sjöfartsbranschen och väntas då avslöja några delar av regeringens kommande sjöfartsstrategi. SEKO sjöfolk vill att regeringen ska arbeta för en enhetlig och gemensam sjöfartspolitik i hela EU, med ett samlat europeiskt skeppsregister.

– Även om infrastrukturministern inte kommer avfärda ett svenskt internationellt skeppsregister i morgon, tror jag att regeringen inte vill införa ett sådant. Istället borde man satsa på att öka den europiska konkurrenskraften, säger Kenny Reinhold, avdelningsordförande för SEKO sjöfolk.

SEKO sjöfolks förslag innebär att regeringen arbetar på två plan för att bygga upp en konkurrenskraftig och hållbar sjöfart.

1. Regeringen ska driva på arbetet för enhetliga regler för sjöfarten inom EU, så att all sjöfart inom EU räknas som nationell inrikestrafik och lyder under samma regler, med ett gemensamt europeiskt register där bemanningsregler slås fast och statsstödet kopplas till fartyg i detta register, men också gemensamma regler för säkerhet, miljö och socialt skydd samt gemensamma beskattningsregler för tonnage inom EU.
  2. Regeringen ska satsa på att utveckla och hjälpa fler företag att ta socialt ansvar för sina transporter. Idag är det många företag som tar socialt ansvar (har ett CSR-arbete) för sin produktion, men inte för transportledet.

– Dagens konkurrenssituation både inom och utanför Europa befäster diskriminering och bidrar till att en majoritet av världens sjömän arbetar under usla och livsfarliga villkor. Därför önskar jag att regeringen vågar satsa på att Sverige ska vara ett föregångsland för en långsiktig och hållbar sjöfart, säger Kenny Reinhold.

SEKO sjöfolk välkomnar regeringens arbete med att ta fram en sjöfartsstrategi, men påminner om att det är bråttom. Tiden dröjer samtidigt som fler och fler svenska rederier flaggar ut sina fartyg.

För mer info:
Kenny Reinhold, avdelningsordförande SEKO sjöfolk, tel 031-42 95 30