• Seko/

Kriminalvården överklagar beslut om stoppat ensamarbete – en krigsförklaring, menar SEKO

Kriminalvården har i ett brev till Förvaltningsrätten överklagat Arbetsmiljöverkets beslut om förbud mot ensamarbete på häktet i Huddinge, där den tragiska dödsmisshandeln av en kvinnlig kriminalvårdare inträffade för en månad sedan.

– Otroligt sanslöst, man tror inte det är sant. Detta är en krigsförklaring mot våra medlemmar inom Kriminalvården, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Samtidigt som den man som dödade en kriminalvårdare på häktet i Huddinge åtalas och medier publicerar bilder på det tragiska händelseförloppet, överklagar Kriminalvården Arbetsmiljöverkets beslut om förbud mot ensamarbete vid promenadgården på häktet i Huddinge. Motivet i överklagan är att det är ”oproportionerligt” att det alltid måste vara två arbetstagare vid promenaden.

– Man kan verkligen fråga sig är om det är säkerheten för de anställda eller ekonomin som Kriminalvården sätter i första rummet, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Genom denna överklagan föregriper Kriminalvården dessutom flera parallella utredningar kring händelseförloppet, bland annat sin egen utredning. SEKO har under flera år stångat sig blodiga för att få bukt med de problem som ensamarbete utgör på häkten och anstalter. Efter händelsen i Huddinge träffade förbundet justitieminister Beatrice Ask, som tog till sig SEKO:s synpunkter. Även så sent som för två veckor sedan uttryckte Kriminalvårdens ledning förståelse för förbundets krav och uttryckte att de i samråd med SEKO vill lösa frågan om ensamarbetet.

– Det verkar mest ha varit tomma ord. Vi måste nu på allvar resa frågan om hur långt besparingsåtgärderna egentligen får gå. Det är hög tid att beslutsfattarna och Kriminalvårdens ledning visar lite ryggrad och står upp för sin personals säkerhet, säger Janne Rudén.

För ytterligare information:
Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49