MTR tar över i Stockholms tunnelbana

Det blir det Hongkongbaserade företaget MTR som tar över driften av tunnelbanan i Stockholm. Det beslöt SLs styrelse på sitt styrelsemöte idag, tisdag. SEKO – Facket för Service och Kommunikation – som organiserar de anställda i tunnelbanan – förutsätter nu att utvecklingen mot en trygg och säker tunnelbana med en god arbetsmiljö fortsätter.

– Kollektivtrafiken i Stockholm står inför stora utmaningar och MTR borde ha bra förutsättningar att förbättra och utveckla tunnelbanetrafiken och arbeta vidare för en trygg och säker trafikmiljö, och inte minst en bra arbetsmiljö för de anställda i tunnelbanan, säger Lasse Eriksson, ombudsman på SEKO Stockholm, som varit huvudförhandlare under upphandlingen.

Beslutet innebär vidare att MTR, tillsammans med sin samarbetspartner Mantena, även tar över ansvaret för allt fordonsunderhåll och alla moderniseringsarbeten som idag utförs av Tågia. Tågia som företag kommer att avvecklas.

SEKOs huvudkrav under upphandlingsprocessen har – oavsett vinnande anbud – varit att avtalen ska vara oförändrade och att de anställdas villkor ska följa med. Detta är krav som MTR har uppfyllt.
– Vi är överens om oförändrade avtalsvärden och att MTR ska anpassa verksamheten utifrån de utfästelser företaget gjort mot oss när de tog fram sitt anbud. Alla anställda vid Tågia har rätt att följa med då underhållsbolaget övertar verksamheten, säger Lasse Eriksson.

Ytterligare information: Lasse Eriksson, SEKO Stockholm, 070-209 36 83 Erik Sandberg, Kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96