Nytt avtal klart för SEKO-medlemmar på CityMail

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har idag tecknat ett nytt, treårigt avtal med Almega Tjänsteföretagen på området Postdistribution för omkring 1 200 anställda inom CityMail.

Nytt i detta avtal är att de anställda från och med den 1 januari 2009 kommer att få fasta arbetstider. – Det här är en fråga som vi har drivit hårt eftersom den är en viktig för de flesta anställda. Med en schemaläggning av arbetstiderna vet de anställda när de börjar och får sluta sitt arbetspass, vilket ger bättre möjligheter för dem att planera sin fritid, säger Christer Rydh, ombudsman på SEKO.

En annan viktig fråga som fått en lösning med det nya avtalet gäller de timavlönade i företaget.
– Extrapersonal och timavlönade inom CityMail kommer med det nya avtalet att få löner som ligger på samma nivå som den ordinarie personalens. Detta betyder att all personal behandlas likvärdigt när det gäller lönerna, säger Christer Rydh.

Avtalet har också fått en ny konstruktion när det gäller den så kallade lönetrappan, vilket innebär att löneökningar sker i fyra steg under 25 månader och att den anställde även efter denna period fortsätter att generera pengar till löneutrymmet.

För ytterligare information: Christer Rydh, ombudsman, 070-212 42 77 Erik Sandberg, informations- och pressgruppen, 070-600 24 96