”Populistiskt, SJ”

Flera medier rapporterade igår om att en 11-årig flicka ”slängts av” ett SJ-tåg i Kumla. SJ gick snabbt ut och pekade ut en enskild tågmästare som ansvarig som också togs ur tjänst.

SEKO:s förhandlingsorganisation inom SJ tycker att SJ:s agerande är populistiskt.

– Vi tycker att SJ:s agerande är populistiskt och under all kritik. De ägnar sig nu åt att leta en syndabock och lägger allt ansvar på en enskild anställd utan att ha alla fakta på bordet, säger Erik Johannesson, ordförande för SEKO:s förhandlingsorganisation inom SJ.

SJ hävdar att det finns ett policydokument om hur personalen ska hantera den här typen av frågor som är känt av personalen och ingår i den utbildning personalen får. Dokumentet lades under gårdagen dessutom ut på SJ:s intranät. SEKO har dock aldrig tidigare sett detta dokument, inte heller flera SJ-anställda som SEKO varit i kontakt med det senaste dygnet.

– Vår uppfattning är att SJ nu gör en efterhandskonstruktion för att rädda företagsledningens ansikte och kunna skylla på en enskild anställd, säger Johannesson.

Framöver kommer nu SEKO att uppmana sina medlemmar att kontakta polisen när liknande händelser inträffar.

– Vi kommer att uppmana våra medlemmar att alltid kontakta polisen när den här typen av situationer uppstår och resenärer saknar färdbevis. Annars riskerar det att bli fel och vi vill inte att våra medlemmar ska bli uthängda på det här sättet fler gånger, säger Lennart Jansson, arbetsmiljösamordnare i SEKO:s förhandlingsorganisation inom SJ.

Ytterligare information:
Erik Johannesson, ordförande i SEKO:s förhandlingsorganisation inom SJ: 070-724 27 35
Lennart Jansson, arbetsmiljösamordnare i SEKO:s förhandlingsorganisation inom SJ: 070-724 16 54