• Seko/

Pressinbjudan: SEKO presenterar alarmerande undersökning om säkerheten i tunnelbanan

Det finns allvarliga säkerhetsbrister i Stockholms tunnelbana. Trasiga tåg skickas ut i trafik och fel som rapporteras åtgärdas inte. Samtidigt har faktorer som underbemanning, stress samt hot och våld försämrat arbetsmiljön för de som arbetar inom tunnelbanan. Det visar en undersökning som SEKO – Facket för Service och Kommunikation – gjort bland medlemmarna. Undersökningen presenteras på SEKO:s förbundskontor nu på måndag den 20 december.

Resultatet är nedslående och vittnar om att underhållet av tunnelbanan i Stockholm är allvarligt eftersatt och att stress och underbemanning utgör ett stort hot mot säkerheten.

SEKO presenterar rapporten nu på måndag 20 december. Media är välkomna, ingen föranmälan krävs.

Tid: kl 9.30

Plats: SEKO:s förbundskontor, Barnhusgatan 6, Stockholm.

Medverkande: Janne Rudén, förbundsordförande SEKO Carolin Evander, klubbordförande, röda linjen, SEKO Klubb 119 (MTR) Ove Kjellin, klubbordförande för SEKO inom TBT (Tunnelbanan Teknik).

För ytterligare information, kontakta: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96

Taggar: