”Privatiseringshysterin fortsätter”

I dag presenterade alliansregeringen sitt valmanifest, vilket pekar ut en riktning mot fortsatt ökande klyftor i samhället med fortsatta skattelättnader för välbeställda – på bekostnad av de som har det svårast i samhället. Utförsäljningarna av vår gemensamma egendom, de statliga bolagen, kommer att fortsätta med oförminskad kraft.

– Stora delar av våra gemensamt ägda samhällsnyttigheter har under de senaste fyra åren blivit en experimentverkstad för privata investerare. Sjukvården, järnvägen och kollektivtrafiken är bara några exempel. Den 1 september träder en ny postlag i kraft som innebär en total avreglering av postmarknaden. Inte ens i ”marknadens” förlovade land USA har politikerna lanserat så korkade förslag. Där inser politikerna att en fungerande postmarknad måste vara sammanhållen och sköts bäst av samhället. Vi noterar att Alliansregeringen tänker fortsätta privatiseringscirkusen med fler utförsäljningar av statliga bolag, inklusive Vattenfall, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

De här frågorna har kommit helt i skymundan i valrörelsen. Det är på sin plats att ställa frågan. ”Ett land utan tillgångar, hur påverkar det möjligheterna att själv kunna styra den ekonomiska politiken? Hur påverkar det möjligheterna att kunna upprätthålla välfärdssamhället? – Att sälja ut våra gemensamt ägda tillgångar är en dålig politik, varför avstå från vinster som i stället kan återinvesteras i samhällsnyttiga tjänster. Alliansens politik är inte en politik som tryggar Sveriges behov av välfärd och service åt alla, tvärtom är det en politik som sakta men säkert demonterar välfärdssamhället. En skattesänkning nu kan innebära en avgiftshöjning mångdubbelt så hög i en nära framtid. Valet gäller vilket samhälle vi ska, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.
För ytterligare information: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikationsenheten, SEKO. 070-600 24 96