Rean är inställd – SEKO i landsomfattande kampanj

I dag måndag inleder SEKO – Facket för Service och Kommunikation – en fyra veckor lång kampanj mot arbetsgivarnas ambitioner att rea ut våra medlemmar under vårens avtalsrörelse. Temat för kampanjen är ”Rean är inställd”.

– På torghandeln, i matbutiken eller hos klädkedjorna syns ofta budskapet ”Köp tre, betala för två”. Det är tydligen så arbetsgivarorganisationerna vill ha det också. De vill sänka de lägsta lönerna och tycker att tre anställda ska dela på två löner. Deras paroll är ”Anställ tre, betala för två”. Med vår kampanj vill vi tydliggöra arbetsgivarnas visioner och samtidigt försäkra våra medlemmar om att vi inte tänker ställa upp på detta, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

SEKO vänder sig starkt mot att arbetsgivarorganisationerna inte vill ha någon reglerad lägstalön centralt i kollektivavtalen. Förbundet kommer kategoriskt att säga nej till detta och andra försök att urholka kollektivavtalen.

– När tillväxten i Sverige är hög och direktörernas bonusar slår alla rekord, då vill arbetsgivarna rea ut våra medlemmar. Vi kommer aldrig att acceptera att arbetsmarknaden blir en lågprismarknad. En sådan utveckling kommer vi att sätta stopp för. Vi börjar med att ställa in arbetsgivarnas rea, säger Janne Rudén.

Mer information om SEKOs kampanj finns på www.arbetsgivarna.nu eller på www.seko.se

För ytterligare information: Jonas Pettersson, informations- och presschef, SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, informations- och pressenheten, SEKO, 070-600 24 96