SEKO: ”Allvarlig utveckling inom kriminalvården”

Dagens händelse, där en SEKO-medlem och kriminalvårdare vid häktet i Huddinge misshandlades till döds, är tragisk och chockerande. Detta är första gången i svensk kriminalvårdshistoria som en anställd har fått sätta livet till. Utvecklingen inom kriminalvården är inte acceptabel, vilket SEKO under lång tid påpekat.

– Först och främst vill jag beklaga den tragiska händelsen i Huddinge, tankarna går till vår medlems familj och till arbetskamraterna, säger SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén.

– Situationen inom kriminalvården är oacceptabel. I en medlemsundersökning som vi genomförde för knappt två år sedan svarade 6 av 10 att det förekommer våld eller hot om våld på den egna arbetsplatsen. Läget inom kriminalvården är knappast bättre idag, fortsätter Rudén.

Många kriminalvårdare som SEKO pratat med vittnar om att de får fler och fler arbetsuppgifter, mer tid går till administration och ensamarbetet ökar.

– Det är nu dags att politikerna vaknar. Det krävs mer resurser för att garantera de anställdas säkerhet på svenska häkten och fängelser. Även om regeringen hävdar att anslagen har ökat så har dessa inte gått till personalförstärkningar närmast de intagna, säger Christer Henriksson, central samordnare för SEKO inom kriminalvården.

Nedan länk till SEKO:s medlemsundersökning från 2009.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson, Kommunikationschef: 070-631 59 49