SEKO: ”Fel tänkt, Fridolin!”

Miljöpartiets tilltänka språkrör, Gustav Fridolin, har öppnat för en utförsäljning av delar av de statliga bolagen TeliaSonera och Vattenfall. Fackförbundet SEKO – som organiserar många medlemmar i dessa bolag – är mycket förvånat över Fridolins utspel.

– Jag tycker det är fel tänkt. En fortsatt utförsäljning av de statliga bolagen kommer att äventyra välfärden och klimatomställningen, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Så sent som i mars månad stoppade en enad opposition, däribland Miljöpartiet, regeringens planer på en fortsatt utförsäljning av några av våra största statliga företag, däribland TeliaSonera och Vattenfall. Enligt SEKO var det ett riktigt beslut.

– Ett fortsatt statligt ägande innebär, tvärtemot vad regeringen påstår, att vi tryggar behovet av fortsatta viktiga investeringar i välfärd och infrastruktur. Att Fridolin vill diskutera en fortsatt försäljning av TeliaSonera samt delar av Vattenfall är märkligt. Det finns inget som talar för att fler privata aktörer innebär ett större ansvarstagande för den så viktiga energiomställningen, säger Janne Rudén.

När SEKO i mars i år frågade svenska folket om de tyckte riksdagens beslut att stoppa utförsäljningarna var riktigt, blev svaret tydligt. Nästan två av tre tyckte att Vattenfall ska förbli ett helstatligt bolag och så många som sju av tio av Miljöpartiets sympatisörer stod bakom beslutet att stoppa utförsäljningarna.

– Det tycker jag visar att Fridolins egna väljare tydligt har markerat var de står i den här frågan, säger Janne Rudén.

SEKO kommer med anledning av ovanstående att bjuda in Miljöpartiets kommande partiledning för att diskutera dessa frågor.

För ytterligare information:

Jonas Pettersson, kommunikationschef, SEKO 070-631 59 49