SEKO: ”Finansministern bäddar för strejk inom sjöfarten”

SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén, och vice förbundsordförande, Tomas Abrahamsson, skriver idag på GP Debatt att regeringens planer på att undanta sjömännen från jobbavdraget kan leda till strejk inom sjöfarten. De skriver bland annat så här:

- Sveriges finansminister Anders E Borg säger nu att sjömännen ska undantas från det så kallade jobbavdraget. Han menar att de via det skattesystem som idag gäller för sjömän redan mer än väl kompenserar denna grupp. Anders E Borg glömmer dock att det skattesystem som gäller för sjömännen har sin alldeles egen historia och skäl, kanske känner han inte ens till bakgrunden.

- Sjömännens kollektivavtal och anställningsförmåner är uppbyggda kring det skatteförhållande som råder för sjömän, med andra ord att sjömännens nettoförtjänst motsvarar vad arbetstagare i likvärdiga positioner i land erhåller i plånboken. Detta menar finansministern skulle vara tillräckligt för svenska sjömän och vill därmed exkludera de från jobbavdraget. Dock omfattas sjömännen definitivt av alla kostnadsökningar som den borgerliga alliansens politik för med sig. Vi konstaterar att sjömännens hårda slit på våra fartyg inte kan betraktas som arbete av alliansens regeringsföreträdare eftersom man som grupp är undantagen från jobbavdraget.

- Vi står i begrepp att starta upp en avtalsrörelse. Vi kan inte stillatigande se på hur den borgerliga regeringen straffar svenska sjömän. Fortsätter alliansregeringen att öka sjömännens utanförskap kommer detta att leda till ökade kompensationskrav, vilket medför ökad risk för konflikt inom en av Sveriges viktigaste näringar. Detta är inget vi från SEKO eftersträvar men vi kommer att stå upp för våra medlemmars krav, avslutar Janne Rudén och Tomas Abrahamsson.

Läs hela artikeln på www.gp.se

Ytterligare information: Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49