SEKO: ”Huvudlöst att sälja Vattenfall”

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – som organiserar många medlemmar inom energisektorn, anser att näringsminister Maud Olofssons senaste utspel om en försäljning av delar av Vattenfall, som också får stöd av Folkpartiet, är både märkligt och dumt. – Olofsson vill förskingra svenska folkets tillgångar för att skrapa ihop några miljöpoäng inför valspurten. Minst sagt huvudlöst, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

SEKO anser att Vattenfalls huvuduppgift måste vara att investera i förnybar energi. Om Olofsson får sälja ut Vattenfall hamnar bolagets vinstpengar i aktieägarnas fickor i stället för att användas till underhåll, investeringar och en trygg elförsörjning.

– Jag har svårt att tro att privata ägare är villiga att avsätta sina vinster för att utveckla klimatsmarta energilösningar. Jag ser ingen annan garant för detta än att Vattenfall kvarstår i statlig ägo. En försäljning av Vattenfall skulle också innebära att de anställda kommer att få stryk i form av pressade löner och villkor, säger Rudén.

SEKO konstaterar dock att motståndet mot en försäljning är stort och att allianspartierna är splittrade i frågan.
– En majoritet av svenska folket är emot en försäljning och det verkar även gälla Olofssons allianskollegor, så hennes utspel känns lika märkligt som dumt, säger Rudén.

För ytterligare information: Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96