SEKO: ”Maud Olofsson blåljuger om Posten i Tv-intervju”

I går uttalade sig näringsminister Maud Olofsson om den problematik som uppstått med anledning av näringsdepartementets förslag till ny svensk postlag. Bakgrunden är att det i Danmark framförts stark kritik mot lagförslaget som riskerar att skapa stora problem för Posten Norden som samägs av de danska och svenska staterna. Näringsministern påstod i en intervju av TV 4 igår kväll att lagförslaget som ska behandlas i riksdagen 22 juni endast innehåller ett minimum av förändringar som krävs enligt EU:s Postdirektiv. Alf Mellström, ordförande i SEKO:s koncernfack i Posten, menar att det är en ren lögn.

– I Danmark har man enats över de partipolitiska gränserna om en pragmatisk lösning för att säkra den framtida postservicen, en lösning som också skapar bra förutsättningar för Posten Nordens verksamhet i Danmark. I Sverige vill regeringen göra tvärtom, fortsätter Mellström.

Alf Mellström är förvånad över att den svenska regeringen väljer att gynna den norska staten och inte den svenska.
– Lagförslaget bygger i hög grad på att öka konkurrensen inom den svenska postmarknaden, något som i högsta grad kommer att gynna norska staten som bedriver konkurrerande verksamhet i Sveriges storstadsregioner, säger Mellström.

Förslaget till ny postlag har två uppenbara negativa konsekvenser. Dels riskeras den nuvarande samhällsservicen och dels är det högst sannolikt att lönsamheten och värdet för Posten Norden påtagligt kommer att försämras.

– Eftersom Posten Norden ägs gemensamt av svenska och danska staten har vi full förståelse för den frustration som finns i Danmark över förslaget till ny postlag i Sverige. Förslaget till ny postlag är uppenbart korkat ur många aspekter och vi uppmanar riksdagsledamöterna att rösta nej till förslaget, säger Mellström.

Ytterligare information: Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Sandberg, Bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96