SEKO: ”Oacceptabel arbetsmiljö för vägarbetarna”

Igår misshandlades en vägarbetare av en bilist för att han tyckte att det tog för lång tid att ta sig fram. Detta är inte den första gången liknade inträffar. SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén, tycker att det är en helt oacceptabel utveckling. - Man blir heligt förbannad när man stöter på den här typen av händelser. Våra medlemmar gör bara sitt jobb och det förtjänar de respekt för, säger Rudén.

SEKO genomförde för drygt ett år sedan en undersökning som visade att arbetsmiljön och säkerheten för vägarbetarna är under all kritik. Tre av fyra vägarbetare var oroliga på sitt arbete och nästan hälften av vägarbetarna uppgav att de råkat ut för minst en trafikrelaterad incident under det senaste året.

Undersökningen baserade på intervjuer med 685 SEKO-medlemmar som arbetar på vägen. Resultatet visade att vägarbetarna har en mycket otrygg arbetssituation. Situationen är allvarligast för väglinjemålare. 70 procent råkar ut för minst en incident per år. Men även de som arbetar med drift och underhåll och asfaltarbetare har det tufft (68 procent respektive 51 procent råkar ut för incidenter).

Ett annat allvarligt problem är att trafikanterna inte tar tillräcklig hänsyn vid vägarbeten. 86 procent av vägarbetarna upplever att bilister och yrkestrafik inte visar tillräcklig hänsyn. De kör helt enkelt för fort. Läs hela undersökningen på www.seko.se

- Vår bedömning är att situationen ser minst lika allvarlig ut idag. Något dramatiskt måste göras, ytterst är det arbetsgivarens ansvar, säger Rudén.

SEKO kräver bland annat; 30-gräns vid alla vägarbeten, dirigera om trafiken runt vägbyggen samt utöka bevakningen med kameror längs med vägarbetsplatser.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson: Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49