SEKO: ”SJ borde bedriva tågtrafik i stället”

SJ redovisar i dag en vinst på 250 miljoner kronor för andra kvartalet 2010. Men tågtrafiken har inte fungerat. Samtidigt aviserar infrastrukturminister Åsa Torstensson att regeringen vill bötfälla bolaget om det inte håller tidtabellen. – I stället för att straffa tågbolagen borde regeringen satsa mer på underhållet av tågen, som är den största orsaken till alla förseningar. Om någon ska bötfällas är det Åsa Torstensson, som är ytterst ansvarig för SJ och den förda järnvägspolitiken, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

– SJ:s ledning må vara skicklig på att avkasta stora vinster, men skickligheten att bedriva tågtrafik måste ifrågasättas. Underhållet av vagnar och lok har inte skötts som det borde och man har underlåtit att i tid påbörja nödvändiga ersättningsinvesteringar för att ersätta de nu mycket slitna X2000-tågen, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Avregleringen på järnvägsområdet har fått olyckliga konsekvenser för både resenärer och anställda. SEKO anser att SJ:s ledning handlar kortsiktigt för att maximera vinster åt ägaren. Detta har drabbat resenärer i form av inställda, stillastående och försenade tåg. Den allt mer pressade personalen upplever sin arbetsplats som allt mer hotfylld och verkstäderna, som hittar en mängd fel på tågen, har inte tillräckligt med tid för att åtgärda alla fel.

– Det är en oacceptabel utveckling. Den vinst som SJ redovisar idag har kostat mer än den smakar. Det dåliga underhållet är helt och hållet SJ:s ansvar och ett resultat av inriktningen på att maximera vinsten. Huvudansvaret vilar i sin tur på Torstensson och den sittande regeringen, som ytterst ansvarig för SJ, säger Rudén.

SEKO anser att den vinst som SJ nu redovisar måste användas till att ökat underhåll och förnyelse av fordon – för resenärernas bästa och till trygga och utvecklande villkor för de anställda.

Ytterligare upplysningar: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96