Seko: "Släng ut Veolia från Öresundstrafiken"

Veolia, som driver Öresundstrafiken, har beslutat att varsla ett stort antal anställda och dramatiskt försämra villkoren för lokförare och tågvärdar. Bland tågvärdarna där en majoritet dessutom är kvinnor vill man försämra mest genom en kraftig ökning av antalet deltidsanställda. Seko, Service- och kommunikationsfacket, som organiserar de anställda på Veolia, är djupt kritiska.

– Veolias agerande är förödande för Skåneregionen och innebär att ytterligare en grupp av löntagare inte kommer kunna leva på sin lön. Detta leder till ytterligare en belastning för samhället och för Region Skåne. Regionen har bara en sak att göra. Släng ut Veolia och skriv kontrakt med en seriös tågoperatör, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén.

– Nu får det vara nog. Vi har aldrig tidigare träffat en arbetsgivare som så brutalt vill bygga upp en deltidsorganisation. Förutom att detta slår hårt mot de anställda, våra medlemmar, så kommer även Skånes resenärer att drabbas i form av sämre service och punktlighet. Det är ingen trevlig present som Veolia levererar till sina anställda dagen före den internationella kvinnodagen säger Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko.

Med anledning av Veolias planerade åtgärder kommer Seko att dra igång en annonskampanj i Skåne för att upplysa resenärerna om den alarmerande situationen.

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, Seko: 070-631 59 49