SEKO: ”Ta ansvar för personalen, SL!”

Kontrollanterna i tunnelbanan, som förra året avslöjade fusk med rapporteringen av biljettkontroller, får inte fortsätta med sina arbetsuppgifter när SL ska byta entreprenör den 1 januari 2013. För personalen, som i dag är anställd hos Securitas, väntar i stället sämre lön och försämrade arbetsvillkor, i värsta fall arbetslöshet. Protestlistor kommer att överlämnas till SL idag.

Fackförbundet SEKO som organiserar biljettkontrollanterna i Stockholms tunnelbana menar att SL, som nu ska upphandla en ny entreprenör, borde ta ansvar för personalen, så som man har gjort vid tidigare verksamhetsövergångar. SEKO menar att SL nu istället straffar de anställda som valde att gå ut i media och avslöja hur rapporteringen av biljettkontroller egentligen gått till.

– Att anställda kan säga ifrån när de upptäcker oegentligheter på arbetsplatsen handlar om yttrandefrihet. Att kontrollanterna som avslöjade fusket – och därmed besparar skattebetalarna en hel del pengar – inte får fortsätta med sina arbetsuppgifter är inte acceptabelt, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Det är bland annat trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) som har fattat beslut om ändrade regler för upphandlingen, vilket innebär att den nya entreprenören nu slipper ta över personalen från Securitas.

– Det är första gången på 2000-talet som SL valt att inte ta med personalen vid ett byte av entreprenör. Nu straffas personalen i stället för att de har agerat korrekt och riktigt gentemot beställaren. Det är ovärdigt av SL, säger Janne Rudén.

SEKO har sedan en tid samlat ihop namnunderskrifter för att protestera mot SL:s agerande. Namnlistorna, som tusentals stockholmare har skrivit under, överlämnas idag till Wennerholm och SL i samband med trafiknämndens möte. Överlämnandet sker klockan 13.15, vid SL:s huvudkontor, på Lindhagensgatan 100 i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49
Erik Sandberg, bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96