SEKO: ”Vattenfall måste få en ny ledning”

TV4 Nyheterna avslöjade under kvällen att samhällsägda Vattenfall planerar att sälja sitt elnät i Sverige. Enligt TV4:as uppgifter ska pengarna från försäljningen användas till att investera i kärnkraft utomlands. SEKO – Facket för Service och Kommunikation, som organiserar cirka 2 000 medlemmar i Vattenfall, är starkt kritiska.

- Det verkar dessutom så att han ska använda pengarna till att investera i kärnkraft utomlands, vilket känns väldigt långt ifrån Vattenfalls uppdrag, fortsätter Rudén.

Janne Rudén menar att regeringen måste byta ut Vattenfalls VD.

- Vi har aldrig uppfattat att regeringens ambition varit att sälja en så samhällviktig del som Vattenfalls elnät. Det är dags att näringsminister Maud Olofsson byter ut VD:n i Vattenfall, säger Rudén.

Jan Palmqvist, ordförande i SEKO:s koncernfack på Vattenfall är också han kritisk.

- Det finns inga ägardirektiv som föreskriver en fullständig, eller till olika delar, privatisering av Vattenfall. Ett uppstyckat Vattenfall kommer inte att höja kvaliteten på energiförsörjningen. Lönsamhet kommer i än högre grad att prioriteras framför samhällsnytta och hänsyn till klimatet, säger Palmqvist.

- Vi anser att Lars G Josefsson är på väg att göra Vattenfall till ett offerlamm för marknadskrafterna. Vi saknar förtroende för Lars G Josefsson och hans sätt att leda Vattenfall, fortsätter Palmqvist.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49